Zdá sa, že nová éra v Slovenskom pozemkovom fonde (SPF), ktorú mal priniesť rok 2021, zatiaľ stále nezačala. Na stole sú opäť problémy podobné tým, s ktorými sa organizácia potýka už dlhodobo a ktoré jej už aj tak pošramotenej reputácii nijako nepomáhajú.
Mala to byť nová éra
SPF spravuje poľnohospodárske nehnuteľnosti a pozemky vo vlastníctve štátu a v medziach legislatívneho rámca nakladá s pozemkami nezistených vlastníkov. Zodpovedá sa priamo vláde. Na jeho činnosť sa okrem iného sekundárne viaže aj vyplácanie podpory v rámci rôznych výziev, pretože žiadateľ, ktorý hospodári na prenajatom pozemku, musí spolu so žiadosťou predložiť nájomnú zmluvu. Ak SPF zanedbá činnosť, ohrozuje napríklad aj čerpanie eurofondov.
Generálnym riaditeľom SPF sa v roku 2021 stal Ján Marosz, ktorý po niekoľkých mesiacoch nahradil odvolanú Janu Štilichovú. Tá nastúpila do funkcie po tom, ako sa jej Gabriela Bartošová vzdala. G. Bartošová figuruje v kauzách Feudál a Latifundista a v roku 2021 ju obvinili z korupcie spolu s ďalšou bývalou riaditeľkou SPF Adrianou Šklíbovou a finančníkom Martinom Kvietikom.
Napriek tomu, že agrorezort organizoval výberové konanie, J. Marosz sa ho nezúčastnil. Minister pôdohospodárstva Samuel Vlčan to vtedy odôvodnil tým, že sa už nedalo dlhšie čakať, pretože situácia bola kritická. Nič to nemení na fakte, že nový riaditeľ je politickým nominantom, a aj to prispieva v týchto dňoch k napätiu.
V roku 2022 sa na SPF spustil projekt Spisová zápcha, ktorého hlavným účelom je odbúrať zameškanú kopu nevybavenej agendy z minulých rokov. Podľa J. Marosza bolo preto potrebné prijať nových pracovníkov a v dôsledku toho sa zvýšil počet ľudí zamestnaných na dohodu. Podľa agentúry SITA ich malo byť v októbri minulého roka 54. Na okolnosti súvisiace s týmto faktom upozornili vlani odbory a napokon sa stal aj terčom kritiky opozičných strán Smer-SD a Hlas.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?