„Spoločne sa nám podarilo dohodnúť na tom, že dnes spúšťame Slovenskú batériovú alianciu a je to prvý krok k tomu, aby Slovensko zostalo naďalej nielen veľmocou vo výrobe automobilov, ale veľmocou vo výrobe elektrických automobilov,“ skonštatoval M. Šefčovič s tým, že týmto spôsobom aj SR reaguje na štvrtú priemyselnú revolúciu a na potrebu ochrany životného prostredia.
Zdôraznil, že Slovensko je lídrom v počte vyrobených áut na obyvateľa. „Úplne si uvedomujeme, že v tomto trende čistej mobility Slovensko musí zohrávať takisto vedúcu úlohu,“ podotkol podpredseda EK.
Minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) tiež poznamenal, že slovenská ekonomika je veľmi závislá na automobilovom priemysle. „Ak chceme, aby sa automobilový priemysel nestal našou slabosťou, tak musíme byť medzi najlepšími na svete,“ upozornil P. Kažimír.
Potrebujeme gigafabriky
Európa podľa neho potrebuje desať až dvadsať gigafabrík. „Potrebujeme vyrobiť toľko batérií, ktoré prezentujú hodnotu 250 miliárd eur ročne už od roku 2025 a myslím si, že musí byť naším európskym, musí byť naším slovenským záujmom, aby sme tie batérie nedovážali z Ázie, ale aby sme ich vyrábali tu,“dodal M. Šefčovič. s tým, že gigafabrika je rozmerovo veľká a schopná vyrobiť ročne batérie v hodnote 32 GWh.
Túto iniciatívu podporuje aj Európska investičná banka (EIB), ako zdôraznil podpredseda EIB Vazil Hudák. Spolupracuje na nej aj úrad vlády.
„Z pozície úradu vlády budeme vytvárať určitú koordinačnú aktivitu a bunku, ktorá bude posúvať tieto veci, ktoré sú otvorené do vytvorenia tohto projektu, aby sa podarilo vybudovať gigafabriku,“ priblížil Peter Kmec, poradca premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD).