Slovensko má v Európskej únii najmenej novoregistrovaných bezemisných áut. Ako konštatuje Inštitút pre stratégie a analýzy, v rokoch 2017 až 2022 stúpol v Únii podiel novoregistrovaných osobných vozidiel s nulovými emisiami o jedenásť percentuálnych bodov, na Slovensku však len o necelé dva. Uvedené automobily tvorili u nás v roku 2022 len približne dve percentá novoregistrovaných osobných áut, čo bolo najmenej v celej EÚ.
„V roku 2022 bolo ťahúňom bezemisnej osobnej mobility Švédsko, ktoré zaznamenalo takmer tretinový podiel bezemisných osobných vozidiel zo všetkých novoregistrovaných osobných automobilov. Nasledovalo Holandsko a Dánsko,“ uvádza ďalej inštitút. Priemerné emisie oxidu uhličitého z novoregistrovaných osobných áut v Únii sa v období 2017 až 2022 znížili o 23,2 percenta a dosiahli necelých 110 gramov na kilometer.
V roku 2022 vytvorili osobné vozidlá 13 percent celkových emisií oxidu uhličitého v EÚ. Energetika a doprava zhodne po asi štvrtine, dohromady tak boli zodpovedné za približne polovicu emisií. Pokles emisií v doprave je pritom výrazne pomalší ako v energetike a priemysle. Kým v prvej oblasti to v uvedenom období bolo o necelé štyri percentá, v druhej o asi pätinu a v priemysle o 13 percent.
Podľa najnovších zverejnených údajov Európskeho združenia výrobcov automobilov sa u nás od januára do mája aktuálneho roka predalo 1 017 elektromobilov. V rovnakom období vlaňajšieho roka to bolo 856, nárast bol teda na úrovni takmer 19 percent. V samotnom máji sa však u nás pre kúpu elektromobilu rozhodlo iba 189 Slovákov. V máji 2023 to pritom bolo až 284, medziročne tak u nás predaje elektromobilov klesli o 33,5 percenta.