Na Slovensku sa v minulom roku podľa predbežných výsledkov vyrobilo 1 080 000 vozidiel. V porovnaní s rokom 2022 to predstavuje nárast o takmer 100-tisíc kusov.

Na výročnej tlačovej konferencii o tom informovali zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu.

Prognóza na nasledujúci rok je pritom pozitívna, zväz očakáva ďalší rast produkcie až na 1,13 milióna kusov.

Slovensko ako premiant výroby

Slovensko naďalej ostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel per capita, na tisíc obyvateľov sa u nás vyrobí 198 vozidiel.

Slovensko patrí aj medzi TOP krajiny v produktivite na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je na tom iba Španielsko.

Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 percenta, na exporte je to 41,4 percenta.

Tento sektor priamo zamestnáva viac ako 170-tisíc ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255-tisíc.

Zabudnutá podpora elektromobility

Za alarmujúcu pritom predstavitelia automobilového priemyslu označili podporu elektrických vozidiel.

Ako zdôraznil prezident zväzu Alexander Matušek, sme štátom s najhorším CO2 z novo registrovaných vozidiel a neplníme si ani záväzky pri znižovaní tohto ukazovateľa. Nakoľko podľa zväzu nedotujeme kúpu elektrických vozidiel, sme medzi krajinami s najnižším podielom elektomobilov.

Pri registrácii nových vozidiel patríme zároveň medzi krajiny, ktoré neponúkajú daňové úľavy vlastníkom elektrických vozidiel. Slovensko je na poslednom mieste v rámci Európskej únie pri registráciách elektromobilov. Zatiaľ čo európsky priemer dosahuje 14,2 percenta, Slovensko iba 2,6 percenta.

„Slovensko patrí k premiantom výroby. Žiaľ pri podpore a registráciách elektromobilov sme na tom úplne najhoršie z Európy," zhodnotil Matušek.

Čo sa podarilo a v čom sa nedarilo

Za pozitívne kroky minulého roka označil zväz národné víza, ktoré umožnili získať dodatočných pracovníkov pre automobilový priemysel z tretích krajín, či preplácanie polovice nákladov na budovanie verejných nabíjacích bodov pre elektromobily.

„Podarilo sa nám upraviť registračné poplatky, vďaka čomu sme sa priblížili k štandardu vyspelých krajín. Rovnako sme boli úspešní pri upriamení pozornosti kompetentných na priemyselné odpady, ktoré sú vážnou témou,“ doplnil Matušek.

Naopak, nepodarilo sa presadiť zníženie daňovo-odvodového zaťaženia zamestnancov a zamestnávateľov či prijatie novely zákona o celoživotnom vzdelávaní.

Medzi výzvy do nasledujúceho obdobia preto patrí podpora konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, podpora zamestnávania ľudí z tretích krajín, ale aj radikálne ozdravenie školstva, tvorba legislatívy pre celoživotné vzdelávanie či spustenie podpory elektromobility.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Rast celosvetového predaja elektromobilov sa spomalil. Vodiči chcú lepšie a lacnejšie autá