Verejná nabíjacia infraštruktúra pre elektrické vozidlá na Slovensku zaznamenala na konci roka výrazný pokrok, no legislatívne zmeny môžu ohroziť jej ďalší rozvoj. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo na Slovensku dostupných 2 424 nabíjacích bodov v 967 lokalitách, čo je medziročný nárast o 33 percent. Inštalovaný výkon má 125 megawattov, čo je o 52 percent viac oproti predchádzajúcemu roku.
„Nabíjacia infraštruktúra rastie rýchlejšie ako počet elektrických vozidiel,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Na Slovensku pripadá na jeden verejný nabíjací bod iba šesť elektromobilov, čo kontrastuje s Nórskom, kde je to až 25 vozidiel. Rozdiel podľa neho ukazuje značný potenciál zvýšenia počtu elektromobilov na slovenských cestách.
Operátori varujú pred negatívnymi následkami novej vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorá mení spôsob výpočtu taríf za rezervovanú kapacitu – zrušila zľavy na fixné poplatky pri nedosiahnutí 30-percentného využitia kapacity staníc. Podľa asociácie je dosiahnutie tejto hranice na Slovensku zatiaľ nereálne, čo výrazne zvýši fixné náklady na prevádzku nabíjačiek.
„Prevádzkovatelia nebudú schopní náklady absorbovať, čo môže viesť k vypínaniu staníc a spomaleniu výstavby novej infraštruktúry,“ upozornilo združenie. Situácia ohrozuje plnenie cieľov Plánu obnovy a odolnosti, najmä pri budovaní vysokovýkonných nabíjačiek na diaľniciach.