Slovenská republika bude mať aj v rokoch 2025 až 2029 vo vzdušnom priestore zriadenú jednu traťovú zónu spoplatňovania. Vyplynulo to z návrhu Plánu výkonnosti Slovenska na 4. referenčné obdobie (2025 - 2029), ktorý v stredu schválila vláda.
„Návrh plánu výkonnosti zahŕňa záväzné ciele výkonnosti stanovené na základe kľúčových ukazovateľov výkonnosti uplatňovaných na vnútroštátnej úrovni, zahŕňa iniciatívy na podporu cezhraničnej spolupráce medzi poskytovateľmi leteckých navigačných služieb bez ohľadu na ich geografickú pôsobnosť a cieľom návrhu plánu výkonnosti je úplná transparentnosť stanovených nákladov na nové a existujúce investície v súvislosti s nadobudnutím, zhodnocovaním alebo prenájmom dlhodobého majetku,“ uviedlo Ministerstvo dopravy, ktoré materiál na rokovanie vlády predložilo.
Rezort dopravy ďalej spresnil, že v návrhu plánu výkonnosti sú určené stanovené náklady spojené s poskytovaním traťových leteckých navigačných služieb, na základe ktorých bola určená traťová jednotka služieb na každý rok referenčného obdobia. „Stanovené náklady na traťové letecké navigačné služby sú financované prostredníctvom traťových odplát uložených používateľom vzdušného priestoru v príslušnej traťovej zóne spoplatňovania,“ uviedlo ministerstvo.
Na slovenských letiskách prevádzkovaných letiskovými spoločnosťami, na ktorých sú poskytované terminálne letecké navigačné služby, však nie je dosiahnutý maximálny počet 80-tisíc pohybov obchodnej leteckej dopravy (IFR pohyby), preto sa návrh plánu výkonnosti vzťahuje len na traťové letecké navigačné služby poskytované vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky, vysvetlil rezort dopravy.
Návrh plánu výkonnosti vypracoval Dopravný úrad, ktorý je národným dozorným orgánom. Plán musí dozorný orgán predložiť Európskej komisii najneskôr tri mesiace pred začiatkom referenčného obdobia, na ktoré sa vťahuje. Štvrté referenčné obdobie sa začína 1. januára 2025 a potrvá do 31. decembra 2029.