Ministerstvo dopravy od minulého roka pripravuje ucelený PPP projekt opráv mostov na cestách prvej triedy, teda v správe Slovenskej správy ciest. V prípade úspešného uzatvorenia koncesnej zmluvy je predpoklad začiatku realizácie opráv v roku 2026. Ešte dovtedy je ale podľa Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) nevyhnutné niektoré mosty, predovšetkým tie v havarijnom stave, opraviť, pretože v opačnom prípade sa tohto roka vôbec nemusia „dožiť,“ a teda bude potrebné ich úplne zbúrať a postaviť nanovo.

Plánovaný projekt podľa prezidenta ZSPS Pavla Kováčika nevyrieši všetky problémy Slovenska. „Mostov bez identifikovaného správcu, cyklickej údržby či priebežných prevádzkových opráv sa pripravovaný projekt nebude týkať. Veľký priestor pre zefektívnenie vytvára digitalizácia a nové diagnostické a simulačné metódy ako aj technológie opráv, predovšetkým v počiatočných štádiách porúch,“ vysvetľuje prezident ZSPS.

Zhoršovanie stavu mostov na Slovensku sa v posledných rokoch zrýchľuje. Na druhej strane už niekoľko rokov klesajú výkony v stavebníctve. V kombinácii s nevyužitými kapacitami v dopravnom stavebníctve sú tak slovenskí projektanti a stavbári nútení hľadať prácu za hranicami. Len za prvých sedem mesiacov tohto roka dosiahol celkový export stavebných prác zo Slovenska rekordných 20 percent. Zatiaľ čo slovenskí stavbári týmto vytvárajú multiplikačný efekt a pridanú hodnotu namiesto Slovenska v zahraničí, predovšetkým v Česku, na Slovensku narastá investičný dlh, ktorý v dopravnej infraštruktúre podľa nedávno publikovaných údajov už presiahol 15 miliárd eur. „Slovensko ako priemyselná a tranzitná krajina nevyhnutne potrebuje funkčnú a modernú cestnú aj železničnú infraštruktúru, v opačnom prípade budeme aj naďalej čoraz viac ohrozovať konkurencieschopnosť našej krajiny,“ uzatvára Kováčik.

Ďalšie dôležité správy

Búranie poškodeného mosta v Banskej Bystrici
Neprehliadnite

Most v Banskej Bystrici je iba začiatok, desiatky ďalších sú katastrofálnom stave