Pre slovenské e-shopy bude rok 2024 úspešnejší ako tie minulé. Podľa najväčšieho prevádzkovateľa e-shopov Shoptet sa celkový obrat slovenských e-shopov počas prvých troch mesiacov medziročne zvýšil z necelých 74 miliónov v roku 2023 na vyše 102 miliónov eur v roku 2024. „Už údaje za prvý štvrťrok nám naznačujú, že rok 2024 bude pre e-commerce úspešný. V porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023 narástol priemerný obrat na jeden e-shop o sedem percent,” priblížil Michal Farkaš, marketingový manažér Shoptetu.
Farkaš dodal, že cena priemernej objednávky v e-shopoch stúpla na takmer 78 eur, čo predstavovalo nárast o osem percent. „Toto číslo prekračuje medziročnú infláciu, ktorá sa pohybovala okolo troch percent. Môžeme teda usúdiť, že ľudia míňali na svoje online nákupy viac peňazí,” povedal Farkaš. Doplnil, že počas prvých troch mesiacov len u nich pribudlo 450 nových e-shopov.
Marketingový manažér uviedol, že oproti minulému roku výrazne stúpli segmenty kozmetiky a parfumov, a to o 66 percent, potraviny a nápoje stúpli o 51 percent. Narástlo aj odvetvie farmaceutických produktov a zdravia, spolu s predajom domácich a záhradných potrieb o 27 percent. Knihy a časopisy zaznamenali nárast o 25 percent. Farkaš doplnil, že výraznejšie poklesli len dva segmenty. Cestovanie pokleslo o 24 percent a hudba a film o 20 percent.
Podľa Farkaša mnoho nakupujúcich oceňuje výhodnejšie ceny ako v tradičných obchodoch a pohodlie doručenia až domov. Online zákazníci často kúpia aj tovar, ktorý v bežných kamenných prevádzkach nedostanú.