Telekomunikačná spoločnosť Slovak Telekom je povinná zaplatiť vo svojej krajine pokutu za zneužívanie dominantného postavenia na trhu. Rozhodol o tom vo štvrtok Súdny dvor Európskej únie, podľa ktorého nie sú prehrešky rovnaké. Telekomunikačný operátor spomínanú pokutu na Slovensku síce uhradil už v roku 2017, v prípade ale podal odvolanie na Najvyšší súd Slovenskej republiky.
Brusel dal totiž v roku 2014 slovenskej telekomunikačnej firme a jej materskej spoločnosti Deutsche Telekom za viac než päťročné zneužívanie trhovej pozície pokutu 38,8 milióna eur. Komisia dospela k záveru, že Slovak Telekom svojim konkurentom odmietol poskytovať prístup k účastníckemu vedeniu a snažil sa ich likvidovať nízkymi cenami.
Telekom štartuje novú generáciu mobilnej siete na Slovensku
Slovenský protimonopolný úrad firme pritom už v roku 2009 nariadil zaplatiť takmer 17,5 milióna eur za cielené znižovanie cien. Spoločnosť sa preto obrátila na slovenských súdoch s tým, že podľa práva Únie by nemala platiť rovnakú pokutu v Bruseli aj v Bratislave. Najvyšší súd na Slovensku vzniesol kvôli prípadu otázku k únijnej justícii.
Sudcovia v Luxemburgu vo štvrtok konštatovali, že orgány jednotlivých krajín síce nemôžu viesť protimonopolné konanie vo chvíli, keď ho v rovnakej veci začala komisia, v prípade slovenskej firmy však podľa nich ide o dve rôzne veci.
Predajne operátorov sú otvorené, treba však negatívny test či potvrdenie
Kým komisia začala konanie kvôli aktivitám firmy na trhu služieb veľkoobchodného širokopásmového prístupu, riadenie na Slovensku sa týkalo jej pôsobenia na veľkoobchodných a maloobchodných trhoch telefónnych služieb a služieb úzkopásmového prístupu k internetu prostredníctvom vytáčania.
Podľa verdiktu sa preto „javí, že predmetom konaní vedených komisiou a slovenským orgánom pre hospodársku súťaž voči spoločnosti Slovak Telekom boli údajné zneužitia dominantného postavenia tejto spoločnosti na odlišných výrobkových trhoch". Pokuta na Slovensku bola preto podľa únijného súdu oprávnená.
Súdy na Slovensku sa pokutou voči spoločnosti Slovak Telekom zaoberajú už viac ako desať rokov. Bratislavský krajský súd najprv v roku 2012 zrušil rozhodnutie slovenského protimonopolného úradu o pokute, najvyšší súd ale o dva roky neskôr odvolaniu úradu vyhovel. Prípad sa tak vrátil na krajský súd, ktorý potom v roku 2017 v novom konaní uloženia pokutu telekomunikačnej firme potvrdil. Firma pokutu následne podľa svojej výročnej správy uhradila. V prípade ale podala odvolanie.