Viac ako tretina Slovákov zaplatí za vianočné darčeky tento rok od 150 do 300 eur. Pätina chce minúť od 300 do 500 eur a sedem percent od 500 do tisíc eur.
„Maximálny limit na darčeky v sume do 100 eur majú najčastejšie mladí ľudia vo veku od 18 do 26 rokov, je ich 25 percent. Naopak, s útratou nad 300 eur počítajú najčastejšie domácnosti s mesačným príjmom dvetisíc eur, tých je 44 percent,“ priblížil analytik trhu spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.
Životná úroveň mnohých Slovákov núti, aby vianočné darčeky kupovali v zľavách. Najviac – až 54 percent ľudí – je takých, ktorí zháňajú časť darčekov v zľave a druhú časť za bežnú cenu. Pätina ich kupuje vo výpredaji len náhodou a deväť percent z nich zľavy neovplyvňujú. „Zámer nakupovať darčeky len v zľavách deklarujú častejšie ľudia s čistým osobným príjmom do 600 eur vo veku 18 až 26 rokov z východného Slovenska a so základným vzdelaním,“ komentuje Ondrušek.
Z roka na rok pribúdajú aj nakupujúci v e-shopoch. Najviac, a to 46 percent, je takých, ktorí väčšinu kúpia práve v internetovom obchode a zvyšok v kamenných predajniach. Na druhej strane, iba v klasických obchodoch darčeky zháňa deväť percent a iba online štyria zo sto opýtaných.
Reprezentatívny prieskum od 11. do 15. novembra 2024 na vzorke 1 005 respondentov uskutočnil Ipsos.