Záujem Slovákov o cestovanie a dovolenku v zahraničí za deväť mesiacov roka 2022 prekonal predpandemický rok 2019. Slováci počas vlaňajšej letnej sezóny najčastejšie dovolenkovali v Grécku, Turecku, Chorvátsku, na Cypre a v Egypte.
Zdá sa však, že Slováci na dovolenkách nebudú šetriť ani počas tohtoročnej sezóny. Cestovné kancelárie dokonca nepredpokladajú, že sa zákazníci v last minute období dočkajú akéhosi dramatického zlacnenia.
Trojnásobný nárast predaja
Denník E, ktorý oslovil niekoľko cestovných kancelárií a agentúr tvrdí, že sa letné dovolenky tento rok predávajú rýchlejšie ako v rovnakom čase pred rokom.
Hovorkyňa Invie Jiřina Ekrt Jirušková priblížila, že v porovnaní s vlaňajškom evidujú takmer trojnásobný nárast predaja letných zájazdov.
Zvýšený záujem však potvrdzuje aj Tip Travel, Hydrotour či TUI ReiseCenter Slovensko.
„Ku koncu februára máme dvakrát taký predaj ako v predpandemickom období v tom istom čase,” vyjadril sa Tomáš Lazarov, obchodný riaditeľ Hydrotouru.
Vlani turistov zneistila pandémia
Cestovné kancelárie vidia za medziročným nárastom predaja first momentov dva hlavné dôvody. Vlani o takomto čase ešte nebolo isté, či letnú sezónu nenaruší pandémia a dovolenky preto ľudia kupovali tesne pred začiatkom leta.
Podľa Denníka E dokonca v tom čase dopyt prevyšoval ponuku.
Druhým dôvodom je práve poučenie sa z problematického nákupu na poslednú chvíľu.
Tomáš Gašpierik, šéf marketingu cestovnej kancelárie Satur, preto nepredpokladá, že by malo prísť v last minute období k dramatickému zlacňovaniu zájazdov. Práve naopak.
„Ľudia si budú kupovať za drahšie a budú mať obmedzený výber, či už termínov alebo typov izieb,“ predpovedá T. Gašpierik.
Vyhľadávanie leteniek rastie
Podľa cestovnej kancelárie Pelikán nebol záujem o letenky nikdy taký vysoký ako začiatkom roka 2023, a to aj napriek historicky najvyšším cenám, informujú Hospodárske noviny.
Podľa cestovnej kancelárie vyhľadávanie leteniek v súčasnosti rastie v porovnaní s minulým rokom o 70 percent.
„Najväčší nárast záujmu je najmä o destinácie, ktoré začiatkom minulého roka ešte z dôvodu pandémie neboli takými dostupnými ako dnes – Thajsko či Indonézia vyhľadávame o 220 percent viac, Vietnam o zhruba 150 percent viac. Rastie aj Saudská Arábia, ktorá je turisticky pomerne mladou krajinou, má však ambíciu stať sa novým Dubajom,“ priblížila pre HN Katarína Šusterová z cestovnej kancelárie Pelikán.