Slováci by v tomto roku mali míňať na nákupy viac ako vlani. Ako uviedla analytička WOOD & Company Eva Sadovská, v roku 2024 očakávajú opätovný mierny rast tržieb v maloobchode. A to vďaka spomaleniu inflácie, rýchlejšiemu ekonomickému rastu, klesajúcej miere nezamestnanosti a opätovnému reálneho rastu platov.
Pozitívny trend vývoja tržieb naznačuje aj vysoká úroveň indikátora spotrebiteľskej dôvery.
Na nákupné správanie Slovákov pritom vplýva mnoho faktorov. V posledných rokoch to podľa Sadovskej boli predovšetkým pandémia a lockdowny, neskôr vojnový konflikt na Ukrajine a s ním súvisiaca energetická kríza či rekordne vysoká inflácia v krajine. Podľa údajov štatistického úradu sa však v posledných mesiacoch nálada slovenských spotrebiteľov zlepšuje.
V januári 2024 dosiahol indikátor dôvery spotrebiteľov úroveň 11,9, čo bola jedna z najvyšších hodnôt za posledné štyri roky.
Trend zlepšovania atmosféry bol zaznamenaný prakticky počas celého roka 2023, predovšetkým v jeho závere. Indikátor dôvery spotrebiteľov je zameraný na sledovanie postojov domácností ohľadom ich finančnej situácie, hospodárskej situácie krajiny, inflácie, nezamestnanosti, ale i na podmienky sporenia či plánov na veľké nákupy.
Vlani sa tržby maloobchodu v prepočte na stále ceny ocitli v červených číslach a medziročne zaznamenali pokles o 4,5 percenta. Išlo tak o najvýraznejší prepad od roku 2009, kedy maloobchodné tržby, hlavne v dôsledku celosvetovej hospodárskej krízy, poklesli o vyše 10 percent.
Slovenské domácnosti pristupovali k nákupom s určitými obmedzeniami, uprednostňovali lacnejšie varianty tovarov pred značkovými, vyhľadávali viac zľavy alebo nakupovali v menších množstvách.