Slabý odbyt elektromobilov na začiatku roka zráža zisky automobiliek. Zistila to štúdia výskumného inštitútu Centier of Automotive Management. S náročnou fázou trhu sa najlepšie vyrovnávajú dva nemecké koncerny, ktoré vyrábajú luxusné vozidlá, BMW a Mercedes-benz.
V prípade desiatich vybraných spoločností klesol štvrťročný zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) v priemere na 7,1 percenta tržieb. V predchádzajúcich troch rokoch boli tieto prevádzkové marže v priemere 8,3 až 8,4 percenta. Priemerný zisk EBIT na jeden automobil klesol medziročne o 19 percent na 2 253 eur.
Dopyt sa normalizoval
Okrem ťažkého nábehu trhu s elektromobilmi sťažujú podnikanie výrobcov automobilov aj vysoké úrokové sadzby a geopolitická neistota. Ešte pred rokom si mohli dovoliť vyrábať predovšetkým drahšie vozidlá s vyššou maržou, zatiaľ čo tento rok sa dopyt čoraz viac normalizoval.
Najziskovejší sú naďalej nemeckí výrobcovia prémiových áut BMW a Mercedes-Benz s maržami 11,1 a 10,8 percenta. Najlepším objemovým výrobcom bola Toyota s prevádzkovou maržou desať percent. Volkswagen dosiahol iba 6,1 percenta, tesne pred automobilkami Hyundai (5,8 percenta) a Honda (5,6 percenta). Firmy špecializované na elektromobily - Tesla (5,5 percenta) a BYD (4,6 percenta) - mali zárobky podpriemerne v dôsledku tvrdej cenovej vojne vo svojom odvetví. Vysoko zisková skupina Stellantis Group štvrťročné údaje nevykázala.
Je potrebné znižovať výrobné náklady
Pre zavedených výrobcov neexistuje cesta späť k spaľovaciemu motoru, upozornil vedúci štúdie Stefan Bratzel. Je pritom potrebné ďalej znižovať výrobné náklady na e-automobily.
„Pre ďalší nábeh trhu je potrebné zladiť ceny pre koncových zákazníkov medzi vozidlami so spaľovacími motormi a elektromobilmi,“ uviedol. V konkurencii s čínskymi výrobcami automobilov sa tiež podľa neho musia posilniť inovácie. „Najmä nemeckí výrobcovia automobilov musia byť minimálne o toľko inovatívnejší a lepší, o koľko sú drahší,“ dodal Stefan Bratzel.