Sektor letectva je zodpovedný za 3 percentá svetových emisií, čelí preto narastajúcej kritike. Francúzska vláda predstavila zákaz niektorých domácich letov. Letectvo riskuje, že bude vylúčené zo zoznamu zelenej taxonómie Európskej únie, čo môže znížiť prítok súkromného kapitálu do odvetvia.
Šéf dvoch rímskych letísk Marco Troncone pre Euractiv predstavil svoj pohľad na plán dekarbonizácie leteckého sektora, ktorý vytýči realistickú cestu na zníženie uhlíkovej stopy tohto odvetvia.
Podľa jeho názoru môže takto zabrániť zákonodarcom v ďalšom obmedzovaní lietania z ekologických dôvodov.
S narastajúcou intenzitou dopadov zmeny klímy budú európski zákonodarcovia čoraz menej ochotní ustupovať a budú sankcionovať nedodržiavanie prísľubu znižovania emisií.
M. Troncone vysvetľuje, že namiesto toho, aby čakali na zásahy regulačných orgánov, sa zainteresované strany talianskeho letectva spojili, aby vytvorili plán dekarbonizácie leteckého sektora.
Financovanie dekarbonizácie
Očakáva sa, že cesta k dekarbonizácii bude nákladná, keďže čistejšie palivá sú v súčasnosti niekoľkonásobne drahšie ako ich fosílne ekvivalenty.
Podľa M. Tronconeho to bude pravdepodobne znamenať, že cestujúci budú musieť platiť viac za lietanie.
Ak však ceny leteniek porastú až príliš a dopyt výrazne klesne, mnohí hráči v tomto odvetví by mohli mať problémy.
Verejné dotácie by sa preto mali použiť na to, aby sa zabezpečilo, že počet cestujúcich neklesne, čím sa hráčom v sektore poskytne čas na prechod na ekologický spôsob prevádzky, domnieva sa M. Troncone.
Pokiaľ ide o nariadenia Európskej únie, šéf letísk v Ríme povedal, že by radšej videl väčší dôraz na stimuly.
Spochybňuje uskutočniteľnosť zákona EÚ o zelenom leteckom palive, o ktorom v súčasnosti diskutujú členské štáty a europoslanci.
Očakáva sa, že dopyt po udržateľných leteckých palivách bude v nadchádzajúcich rokoch uspokojený biopalivami zo surovín, ako je použitý kuchynský olej, skôr než v budúcnosti prejde primárne na syntetické palivá z vodíka.
Vodíkové a elektrické lietadlá
Okrem nahradenia petroleja zelenšími palivami sa, ako prostriedok na zníženie vplyvu sektora na klímu, ponúkajú aj nové čisté technológie, ako sú lietadlá na vodíkový pohon a elektrické lietadlá.
Európsky výrobca lietadiel Airbus v súčasnosti testuje technológiu vodíkového pohonu s cieľom uviesť vodíkové lietadlá do komerčnej prevádzky do roku 2035.
M. Troncone však nie je presvedčený, že tieto veľmi medializované technologické riešenia ponúkajú odpoveď na zníženie emisií v odvetví letectva, podľa neho sa skutočný potenciál vodíka pre lietadlá musí ešte dokázať.
Na otázku, či sa rímske letiská pripravujú na zmeny v infraštruktúre, ktoré si tieto nové technológie budú vyžadovať, M. Troncone odpovedal, že zatiaľ čakajú na informácie, ako bude postupovať vývoj nových technológií.
Pokiaľ ide o elektrické lietadlá, myslí si, že v nasledujúcich desaťročiach budú obmedzené na pokrytie len veľmi krátkych vzdialeností.
M. Troncone sľúbil, že ak v roku 2025 Airbus potvrdí svoj časový plán pre vodíkové lietadlá do roku 2035, rímske letiská začnú investovať do potrebných modernizácií.