Európa by mala vyvinúť väčšie spoločné úsilie, aby dokázala obstáť v konkurenčnom boji s čínskymi výrobcami elektromobilov. V otvorenom liste to uviedol šéf francúzskej automobilky Renault Luca de Meo, ktorý je tiež prezidentom Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA).
„Domnievam sa, že vieme dosiahnuť svoje ciele prostredníctvom spoločného úsilia a partnerstva medzi verejným a súkromným sektorom,“ uviedol de Meo. „V prípade Airbusu sme už videli, že to Európa dokáže,“ dodal. Poukázal tak na európskeho výrobcu lietadiel, ktorý vznikol spojením aktivít v Nemecku, Francúzsku, Španielsku a Británii, vďaka ktorému môže lepšie súperiť s americkým rivalom Boeing. De Meo už skôr argumentoval, že takzvaný automobilový Airbus by pomohol zdieľať obrovské náklady na výrobu lacných elektromobilov a zároveň by umožnil získať výhody z väčšieho rozsahu výroby.
„Ekologická transformácia je tímový šport,“ napísal teraz šéf Renaultu v otvorenom liste. „Pod tlakom zo strany finančných trhov sú európski výrobcovia často nútení sústrediť sa skôr na krátkodobé ciele v oblasti zisku ako na investície potrebné pre dlhé obdobie,“ upozornil. „Čína tento problém vyriešila spojením všetkých svojich síl, vrátane finančných inštitúcií, okolo jedného cieľa,“ dodal.
Európsky automobilový priemysel sa teraz podľa agentúry Reuters pripravuje na prílev lacnejších čínskych modelov elektromobilov s vyspelou batériovou technológiou. De Meo preto odporučil spustiť desať veľkých európskych projektov v strategických oblastiach, ako sú napríklad malé lacné automobily, šikovné dobíjanie či dodávky kľúčových materiálov. Európa by sa podľa neho mala od čínskych automobiliek učiť, pretože sú „o generáciu napred z hľadiska výkonu a nákladov pri elektromobiloch“.
De Meo tiež varoval, že „úplné zatvorenie dverí“ čínskym výrobcom by bolo najhoršou možnou reakciou. Európska komisia v minulom roku začala vyšetrovať subvencovanie výroby elektromobilov v Číne. Šéfka komisie Ursula von der Leyenová na jeseň obvinila Peking, že zaplavuje svetové trhy elektromobilmi, ktorých ceny sú umelo nízke vďaka obrovským štátnym dotáciám.