Odzvoní definitívne osobným a malým úžitkovým vozidlám so spaľovacím motorom v roku 2035? S návrhom prišla Európska komisia s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov. Rok 2035 si vybrala vzhľadom na to, že priemerná životnosť klasických áut je 15 rokov.
Plán EÚ výrazne znižovať emisie je v skutočnosti sériou smerníc a nariadení, ktoré prinášajú množstvo opatrení v cestnej i leteckej doprave, systéme emisných povoleniek, ale aj lesníctvo či prijatie uhlíkového cla.
Prvé hlasovanie ukázalo, že návrh má podporu. Pred troma týždňami krok podporili europoslanci, väčšina hlasovala za, aj v radoch slovenských zástupcov. Proti boli poslanci Miriam Lexmann a Ivan Štefanec (obaja KDH), Eugen Jurzyca (SaS) a exkotlebovci Milan Uhrík (dnes Republika) a Miroslav Radačovský.
Konzervatívci v europarlamente presadzovali, aby nebol vyhlásený úplný zákaz, ale len zníženie predaja klasických vozidiel na benzín či naftu o 90 percent. Návrh však nepresadili.
Radno dodať, že v europarlamente prevládajú viac-menej zelené názory a poslanci nesú na rozdiel od ministrov v Rade EÚ menšiu politickú zodpovednosť.
Prvé hlasovanie v Rade
Teraz sa o zákaze prvýkrát hlasuje v Rade EÚ, kde je už pomer síl a hlasovacia matematika zaujímavejšia. Nenechajte sa však zmiasť, nemal by padnúť definitívny verdikt, skôr sa ukážu nálady a postoje členských štátov. Bude to prvé hlasovanie v Rade a takmer isto bude nasledovať štandardný európsky legislatívny proces plný rokovaní medzi členskými štátmi a europarlamentom.
Pozastavme sa najprv pri Nemecku. Tamojšia vláda zákaz predaja klasických áut v roku 2035 podporovala. V kuloároch zaznievalo, že s návrhom prišla priamo automobilka Volkswagen. Nebolo by to úplne prekvapivé, tlak EÚ na elektromobilitu je dlhodobo silný, politický vývoj k tomu smeroval. Elektrické autá sú drahšie, jednoduchšie na výrobu a počíta sa s dotovaním predaja.
Minulý týždeň si však postavil hlavu minister financií a líder koaličnej liberálnej strany FDP Christian Lindner. Na stretnutí s vplyvným nemeckým priemyselných združením BDI povedal, že tento návrh je „chybný“ a nemecká vláda s ním „nebude súhlasiť“.
Portál Politico upozorňuje, že ak v nemeckej vláde nie je zhoda na jednotnej pozícii, príslušný minister sa pri hlasovaní v Rade EÚ musí zdržať. Utorok ukáže, či Lindner v postoji vytrval, alebo sa napokon tlaku koaličných partnerov poddal.
Nemecká pozícia je dôležitá, keďže v Rade sa spravidla hlasuje kvalifikovanou väčšinou – na schválenie opatrenia musí byť za 55 percent štátov, ktoré zároveň reprezentujú 65 percent obyvateľov EÚ. V skratke, bez ľudnatého Nemecka nie je jednoduché splniť druhé kritérium.
Slovensko medzi piatimi odporcami
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?