Energetická kríza v Európe sa zhoršuje a spôsobuje nedostatok plávajúcich terminálov pre skvapalnený zemný plyn (LNG). To má za následok, že sa sadzby nájmov za tieto špecializované tankery zdvojnásobili, píše agentúra Bloomberg.

Vysoký dopyt

Poškodenie kľúčového systému plynovodov Nord Stream pochovalo akúkoľvek nádej, že Rusko znovu spustí toky plynu do Európy. Dopyt po dovozoch LNG preto pravdepodobne stúpne.

Krajiny sa čoraz viac obracajú na plávajúce jednotky na uskladnenie a spätné splyňovanie LNG, známe takisto aj ako FSRU. Ide o mobilné terminály, ktoré vykladajú toto superchladené palivo a púšťajú ho do pevninských prepravných sietí.

„Minulý rok bol nadbytok jednotiek FSRU a tento rok tu máme deficit,“ povedal Per Christian Fett z lodnej sprostredkovateľskej spoločnosti Fearnley LNG. Dodal, že až doteraz bol na trhu dostatok plavidiel, no väčšina z nich je už obsadená.

Celosvetovo je v prevádzke 48 terminálov FSRU, pričom iba šesť z nich nie je viazaných zmluvami o dlhodobom prenájme. Pre nárast dopytu sa cena za nedávny prenájom do Nemecka na medziročnej úrovni zdvojnásobila na 200-tisíc dolárov za deň.

Sú pridrahé

Odkedy Rusko spustilo svoju inváziu na Ukrajinu nútia vysoké ceny energií vlády, aby urýchlili používanie FSRU, pretože ich zriadenie trvá kratšie a sú lacnejšie než pevninské zariadenia na opätovné skvapalňovanie. Krajinám od Nemecka cez Taliansko po Fínsko sa podarilo zaistiť si tieto plávajúce terminály, zatiaľ čo Holandsko začalo minulý mesiac dovážať LNG z dvoch nových jednotiek FSRU.

Dopyt po týchto termináloch je v Európe však taký vysoký, že sa ich používanie môže stať pre rozvíjajúce sa krajiny cenovo menej dostupným.

Podľa Fetta sa Európa snaží získať terminály FSRU a zabezpečiť náklady, čo však ostatným krajinám príde drahé. „Je to kombinácia vysokých cien LNG a ťažkostí s hľadaním infraštruktúry,“ uzatvára Fett.

Ďalšie dôležité správy

Prism Courage vyrazil z texaského Freeportu 1. mája 2022 a cez Panamský prieplav sa dostala do Tichého oceánu. Cez Pacifik sa plavila 33 dní, kým dorazila do Južnej Kórei. A práve cestu cez Tichý oceán riadila umelá inteligencia, pričom jej konanie vyhodnocovali úrady v USA i Južnej Kórei.
Neprehliadnite

Nerealistické požiadavky bránia európskym obchodom s LNG