Šéf Aeroflotu dáva Rusom za vzor aerolínie v USA, ktoré po 11. septembri 2001 na čas odstavili 25 až 30 percent lietadiel, aby nelietali poloprázdne a nezadlžovali sa. To bol podľa neho dôvod, prečo ani jedna americká spoločnosť v tom období neskrachovala aj pri menších výkonoch.
V. Saveliev kritizuje ruské nepružné zákonodarstvo, ktoré neumožňuje prenájmy do zahraničia a žiada rýchle legislatívne riešenia. Problémom však môžu byť aj lízingové zmluvy ruských dopravcov so zahraničnými majiteľmi lietadiel, ktorí by museli s prenájmom do zahraničia súhlasiť. Lietadlá americkej či západoeurópskej výroby u ruských aerolínií totiž doteraz nelietajú pod ruskou vlajkou a lízingovky si ich stále nechávajú registrovať v Írsku a najmä na Bermudách.
Kým vlani ešte počet prepravených cestujúcich v Rusku oproti roku 2013 vzrástol o vyše desať percent, tento január oproti vlaňajšiemu zaznamenal dramatický pokles: pribudli iba dve desatiny percenta pasažierov. Štatistiku zachraňovali iba vnútroštátne lety a čiastočne lety do Spoločenstva nezávislých štátov. Na linkách mimo krajín bývalého Sovietskeho zväzu však ubudlo vyše devätnásť percent pasažierov.
V Rusku vlani a tento rok krachujú viaceré aerolínie. Ďalšie musia preventívne vracať zahraničným lízingovými spoločnostiam desiatky lietadiel, za ktoré neboli schopné platiť.
Ruský cestujúci môže očakávať ďalšie bankroty
Namiesto selektívnej štátnej výpomoci niektorým dopravcom je V. Saveliev za systémové opatrenia, platné jednotne pre celé odvetvie. To vyjde krajinu lacnejšie. Zároveň sa pýta, aký zmysel má pracovať efektívne, ak sa aerolínie, ktoré sú v problémoch, spoliehajú na to, že štát aj tak pomôže všetkým - čiže vykryje aj chyby, ktorých sa firmy dopustili sami dobrodružným hospodárením, bezhlavými úvermi, nafukovaním flotily a otváraním liniek akýmkoľvek smerom.
„Ak je u nás trhová ekonomika, tak sa to tak nerobí, nerentabilné spoločnosti bankrotujú a nahradzujú ich tí, čo nestratili orientáciu,“ vyhlasuje topmanažér, ktorý prišiel do Aeroflotu v roku 2009, kedy bola táto spoločnosť na okraji bankrotu.
V januári však napriek ťažkej finančnej situácii krajiny konsolidovaný Aeroflot prepravil o 14 percent viac cestujúcich. Aj päť ďalších aerolínií, v ktorých má Aeroflot kapitálových podiel, v januári odviezli viac cestujúcich ako v rovnaký mesiac minulý rok.
Spolu je to 2,45 milióna cestujúcich, takmer 45 percent z celkového počtu, ktorý odviezlo 35 ruských aerolínií, uvádzajú oficiálne ruské štatistiky. Spomedzi nich devätnástim v januári neklesol medziročne počet cestujúcich. Sú to výrazne horšie výsledky než vlani na sklonku roka a ruský cestujúci môže čakať ďalšie bankroty.