Rusko je stále jedným z najväčších svetových producentov ropy, no aj tak čelí nedostatku paliva kľúčového pre zber úrody obilia v niektorých južných oblastiach, informuje Reuters. Situáciu ešte viac pravdepodobne zhorší rozhodnutie vlády o znížení dotácií pre rafinérie.

Trh s palivami zasiahla kombinácia rôznych faktorov vrátane údržby v ropných rafinériách, prekážok v rámci železničnej infraštruktúry a slabšieho rubľa. Rusko sa v posledných mesiacoch pokúšalo riešiť nedostatok nafty a benzínu a zvažovalo obmedzenie exportu ako posledný pokus zabrániť vážnej palivovej kríze, čo je pre Kremeľ pred marcovými prezidentskými voľbami pomerne citlivé.

Regionálne sklady ropných produktov v južných oblastiach Ruska museli obmedziť alebo dokonca pozastaviť predaj paliva, zatiaľ čo maloobchodné čerpacie stanice boli nútené znížiť objem paliva určeného na predaj zákazníkom. „Benzín Ai-92 nie je k dispozícii pre maloobchodný predaj v Krasnodarskej, Adygejskej a Astrachánskej, takmer neexistuje benzín a nafta Ai-95,“ povedal nemenovaný obchodník na juhu Ruska. Ďalší uviedol, že v celej Samarskej oblasti v povodí rieky Volga sa už druhý týždeň nepredáva nafta.

Napriek tomu vicepremiér Alexander Novak uviedol, že nedostatok paliva nehrozí. Zároveň však priznal, že vláda pracuje na opatreniach na zabezpečenie stabilných dodávok na domáci trh vrátane zvýšenia úrovne povinného predaja na burzách a obmedzenia exportu. Zdroje z prostredia ruského ropného priemyslu uvádzajú, že situácia sa zlepší najskôr v októbri, keď viaceré rafinérie ukončia údržbu, pričom sa očakáva pokles sezónneho dopytu.

Sťažujú sa aj ďalší

Na chýbajúce palivo sa sťažovali aj niektorí farmári. „Je nedostatok paliva... ceny ropných produktov vzrástli v rozmedzí od desať do 20 percent,“ uviedol v písomných komentároch generálny riaditeľ družstva Step Andrej Neduško. Jeho spoločnosť pôsobí v Rostovskej, Krasnodarskej a Stavropolskej oblasti na juhu Ruska. Jesenná sejba v rámci jeho podniku však údajne nie je ohrozená.

Veľkoobchodné ceny nafty začali v júli prudko rásť. Na komoditnej burze za posledné dva mesiace vyskočili v priemere o viac ako štvrtinu na 67-tisíc rubľov (700 dolárov) za tonu. „Nekupujeme. Ceny sú šialené,“ povedal majiteľ skladu pohonných hmôt, ktorý si neželal byť menovaný.

Ministerstvo energetiky začiatkom tohto mesiaca odporúčalo, aby ropné spoločnosti našli spôsoby, ako obmedziť rast veľkoobchodných cien palív v poľnohospodárskych regiónoch. Vo vyhlásení uviedlo, že niektoré problémy so zásobovaním vznikli v dôsledku veľkého preťaženia železníc na juhu Ruska počas turistickej sezóny.

Ruské železnice však tvrdia, že rokujú s producentmi ropy a sú pripravené problémy vyriešiť. Popreli, že by dodávky paliva do južných regiónov boli obmedzené v dôsledku nárastu osobnej dopravy. „Všetky požiadavky na prepravu pohonných hmôt na vnútroštátnych železniciach majú prednosť... a takmer 100 percent všetkých produktov je doručených včas,“ uvádza sa v správe železníc.

Ďalšie dôležité správy

WA40 Coalinga -  Cena európskej benchmarkovej ropy Brent dosiahla 27. júna 2008 nové historické maximum. Augustový kontrakt Brentu posilnil viac ako o 2 USD (38,55 Sk) a predával sa až za 141,98 USD za barel (159 litrov). FOTO TASR/AP  Oil well pump jacks of Chevron Corp. are shown in the hills Thursday, June 26, 2008 in Coalinga, Calif. Oil prices climbed to a record above $141 a barrel in Asian trading Friday as the dollar's protracted slump prompted investors to flock to oil as a hedge agains
Neprehliadnite

Ropa lacnie po nepriaznivých údajoch o podnikateľskej aktivite v eurozóne a USA