Ruský trh s pohonnými hmotami čelí nedostatku 95-oktánového benzínu, ktorý sa v krajine označuje Ai-95 a prezýva sa „päťka". Dôvodom je zrejme pokračujúca séria útokov ukrajinských dronov na ruské rafinérie, ktoré spôsobili, že výroba tohto paliva v krajine klesla na dvojročné minimum, uvádza denník The Moscow Times.
„Päťka jednoducho nestačí pre všetkých,“ cituje portál slová obchodníka, ktorý sa sťažuje, že Ai-95 chronicky chýba v obchodovaní s palivom na burze, agentúre Reuters. A kvôli nedostatku benzínu vo veľkoobchode jeho ceny prudko stúpajú a blížia sa k rekordom dosiahnutým počas kritického nedostatku paliva na jeseň minulého roka.
Cena stúpa
Na komoditnej burze v Petrohrade sa ceny benzínu Premium 95 v piatok vyšplhali na 73 605 rubľov (približne 770 eur) za tonu. Od začiatku leta vzrástli o 44 percent. Trh reaguje nervózne aj preto, že čoskoro sa začnú jesenné opravy rafinérií a nedostatok benzínu sa môže ešte viac prejaviť. Zdroje agentúry Reuters uviedli, že rafinérie nemajú voľné objemy, ktoré by mohli presunúť na trh a znížiť tak ceny.
Podľa údajov agentúry Bloomberg bol objem spracovanej ropy v júli najnižší od roku 2022 po tom, ako boli koncom mája odstavené dve veľké rafinérie v Tuapse a Komsomolskej. Prvá z nich bola od začiatku roka dvakrát napadnutá ukrajinskými dronmi, ktoré v zime zastavili ťažbu. Obnovenie prevádzky vtedy trvalo viac ako tri mesiace. Celkovo v júni nefungovalo 15,5 percenta kapacity ruských rafinérií, čo predstavuje 4,1 milióna ton, teda dvakrát viac ako v máji, vypočítala agentúra Reuters. Oficiálne údaje o produkcii rafinérií sú od konca mája utajované, pričom ministerstvo energetiky prestalo štatistickej agentúre Rosstat posielať údaje, ktoré jej poskytovalo každý týždeň, s odvolaním sa na „geopolitickú situáciu“ a potrebu chrániť trh pred hrozbou „manipulácie“, dodal denník The Moscow Times.
Ceny benzínu Ai-92 tiež rastú, aj keď pomalšie: od začiatku júna vzrástli na burze o 23 percent, v dôsledku čoho rozdiel v cene medzi Ai-92 a Ai-95 prvýkrát v histórii prekročil 15 000 rubľov za tonu.
Napätá situácia
Tento problém priznáva aj ruská vláda. „Situácia s (motorovým benzínom) 95 je napätá,“ povedal tento týždeň vicepremiér Alexander Novak na okraj Kaukazského investičného fóra. Príčina však podľa neho spočíva v „kampani opráv“ v rafinériách. Od septembra sa úrady opäť pripravujú zakázať vývoz benzínu v obave, že sa zopakuje minuloročná kríza, keď uprostred žatvy pohonné látky chýbali.
Zdroje agentúry Reuters dávali nedostatok Ai-95 do súvislosti s tým, že dopyt po tomto benzíne v posledných rokoch výrazne vzrástol, ale rafinériám, ktoré sankcie odrezali od zahraničných technológií, sa nepodarilo zvýšiť výrobu.
„Pred niekoľkými rokmi sa tri litre 'dvojky' predávali za liter 'päťky'. Teraz je pomer dva ku trom aj na čerpacích staniciach vo vnútrozemí. Na čerpacích staniciach na výpadovkách v okolí Moskvy sa predáva toľko 'dvojky' ako 'päťky' a v lete môžu predávať aj viac 'päťky',“ povedal majiteľ siete čerpacích staníc v Centrálnom federálnom okruhu, ktorý pokrýva západnú časť európskeho Ruska vrátane Moskvy.
Odborníci upozorňujú, že nie je možné bez problémov zvýšiť výrobu Ai-95 namiesto Ai-92. „V takomto prípade sa výroba Ai-92 zníži oveľa viac, ako sa zvýši výroba Ai-95,“ vysvetlil technológ jednej rafinérie. „Pri nezmenenom podiele zložiek benzínu sa pri zvýšení výroby benzínu s vyšším oktánovým číslom celková výroba motorového benzínu zníži,“ dodal.
To, čo sa deje v sektore, predstavuje oneskorený účinok sankcií, domnieva sa nezávislý expert Kirill Rodinonov. Podľa neho úrady nemajú dobré východisko zo situácie: výroba sa nebude môcť zvýšiť, kým budú platiť sankcie na dovoz zariadení pre rafinérie a kým budú pokračovať nálety bezpilotných lietadiel, uzavrel The Moscow Times.