Zníženie efektivity výstavby diaľnic môže podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) znamenať menej diaľnic, ako aj neskoršiu výstavbu dôležitejších úsekov. Parlament koncom marca schválil novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorú vetovala prezidentka SR Zuzana Čaputová.

V prípade opätovného schválenia je podľa rady riziko, že neskoršie aplikovanie princípov Hodnoty za peniaze môže znamenať nemožnosť realizovať značné úspory. Preto RRZ vyzýva parlament, aby nevnášal nekoncepčné výnimky do hodnotenia investícií.

Chýba spojenie najväčších miest

Z pohľadu efektívnosti a transparentnosti vynakladania verejných zdrojov je najúčinnejším spôsobom aplikovanie princípu Hodnoty za peniaze.

Posudzovanie efektívnosti investícií sa v roku 2020 dostalo do zákona o rozpočtových pravidlách a jeho posilnenie bude aj dôležitým míľnikom v pláne obnovy. Rada pozitívne hodnotila reformu verejných investícií aplikovaním tzv. nulového štartovacieho rozpočtu od roku 2021, alebo zostavením zoznamu priorít pri výstavbe ciest na desať rokov dopredu.

Slovensko ani po takmer 30-ročnom úsilí nemá základné diaľničné spojenie dvoch najväčších miest. „Ak sa ministerstvá dopravy a financií nevedia zhodnúť, v ktorom momente zákon vyžaduje vyhotovenie štúdie, mali by sa práve tieto veci len metodicky spresniť na vládnej úrovni. A nie riešiť to obchádzaním pravidiel,“ uvádza rada.

Rýchlosť aj vďaka kontrole

Podľa znenia zákona je potrebná štúdia raz, pričom rozbehnuté projekty by štúdie správne nemali brzdiť. Ministerstvo dopravy však iniciatívne aktualizuje štúdie až šesťkrát počas stavebného projektu. Ministerstvo financií v rámci pripomienkového konania k zákonu akceptovalo pripomienku ministerstva dopravy, aby bolo zrejmé, že štúdia v príprave investície sa vyhotovuje len raz.

Dosiahnutie želanej rýchlosti výstavby diaľnic by malo byť podľa rady docielené aj verejnou kontrolou nad činnosťou Národnej diaľničnej spoločnosti, spolu s detailným odpočtovaním progresu pri výstavbe prioritných úsekov. Nedávna analýza Najvyššieho kontrolného úradu poukazuje práve v tejto oblasti na pochybenia pri výstavbe diaľnic.

Zo 14 rokov výstavby a prípravy diaľnice je štúdia uskutočniteľnosti iba niekoľko mesiacov a 30 dní má Útvar hodnoty za peniaze na posúdenie štúdie. „Bolo by prínosné porovnať si na Slovensku potrebných vyše 14 rokov potrebných pri výstavbe diaľnic s medzinárodnou praxou, ktoré by mohlo odhaliť, v ktorých fázach je Slovensko naozaj pomalšie,“ uviedla RRZ.

Ďalšie dôležité správy

Snímka z výstavby diaľnice D4 pri Čiernej Vode, 11. mája 2020.
Neprehliadnite

Výstavbu diaľníc na Slovensku brzdí najmä zdĺhavá príprava, treba ju zrýchliť