Konsolidácia verejných financií je potrebná, avšak jej interpretácia nie je vždy správna. Člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) rady Juraj Kotian hovorí, že najintuitívnejšou interpretáciou konsolidácie, a zrejme aj najzneužívanejšou, je medziročné zníženie deficitu verejných financií. „Ide o najpovrchnejšie a najjednoduchšie vyjadrenie konsolidácie, ktoré dáva veľmi skreslený pohľad na to, či sa verejné financie zlepšujú alebo zhoršujú,“ myslí si Kotian.

Vláda v schválenom rozpočte na rok 2024 deklarovala, že oproti predchádzajúcemu roku plánuje konsolidovať o 0,5 percenta HDP tým, že zníži deficit z očakávaných 6,5 percenta HDP v roku 2023 na šesť percent HDP v 2024. Po zohľadnení časovo nesprávne rozlíšenej refundácie časti energopomoci z rozpočtu EÚ, samotný schválený rozpočet povedie poľa rozpočtovej rady nie k zníženiu, ale k zvýšeniu deficitu zo 6,2 na 6,3 percenta HDP. Rozpočtová vo svojom hodnotení rozpočtu očakáva zhoršenie deficitu o 0,4 percenta HDP, keďže za rok 2023 odhaduje nižší deficit, a to 5,7 percenta HDP, než je schválený cieľ vlády šesť percent HDP na rok 2024.

Štrukturálny deficit sa zhorší

Pri hodnotení plánovanej konsolidácie meranej zmenou štrukturálneho deficitu samotný návrh rozpočtu explicitne vyčísľuje podľa Kotiana zhoršenie v roku 2024 až na úrovni jedného percenta HDP. Podľa prepočtu RRZ sa štrukturálny deficit v porovnaní s rokom 2023 zhorší až o 1,6 percenta HDP. Európska komisia z dôvodu nedokonalej metodiky zahrnula energopomoc do štrukturálneho salda, čím po odznení cenového šoku uľahčila formálne konsolidovať cez nižšie výdavky na energopomoc. Ale aj podľa tohto v momentálnej situácii priaznivého prístupu EK skonštatovala, že dochádza k zhoršovaniu štrukturálneho deficitu až o 0,4 percenta HDP.

Veľkosť opatrení na rok 2024 RRZ vyčíslila na úrovni až mínus 0,6 percenta HDP, zhodne s neskorším hodnotením EK. Aj v tomto ponímaní dochádza podľa Kotiana k dekonsolidácii. Rozhodujúcou mierou k nej prispelo predĺženie nákladnej plošnej energopomoci, v rozpore s odporúčaniami EK. Konsolidačné úsilie RRZ odhadla na úrovni mínus 0,1 percenta, teda mierna dekonsolidácia. Ak by nebolo došlo k zvýšeniu východiskovej bázy cez zvýšenie príplatku k dôchodkom v závere roka 2023, vplyv opatrení na 2024 by bol oveľa negatívnejší, a to mínus 0,5 percenta HDP.

Pre posúdenie vplyvu opatrení vlády na dlhodobú udržateľnosť je dôležité rozlišovať medzi opatreniami s trvalým a dočasným vplyvom na štrukturálne saldo. Tie jednorazové, či už energopomoc, alebo dočasné príjmové opatrenia, ovplyvňujú deficit len v jednom, nanajvýš troch rokoch, a preto ich vplyv na udržateľnosť je minimálna, respektíve silno diskontovaná. Naopak, opatrenia s trvalým vplyvom na štrukturálny deficit majú priamy vplyv na zmenu udržateľnosti. Práve kvôli vysokému zastúpeniu dočasných opatrení v konsolidačných opatreniach v kombinácii s expanziou trvalých výdavkových opatrení, celkový vplyv rozpočtu na udržateľnosť bol rozpočtovou radou hodnotený ako negatívny. „Rozpočet teda nekonsolidoval podľa žiadnej metriky o pol percenta, respektíve podľa všetkých metrík sa namiesto zlepšenia zhoršuje,“ upozorňuje Kotian.

Vláda sa nevyhne ďalším opatreniam

Chybné zaúčtovanie refundácie časti energopomoci bol len jeden z dôvodov, ktorý podľa Kotiana zakryl pred zákonodarcami fakt, že rozpočet zhoršuje stav verejných financií, a to vo všetkých možných metrikách. Veľkosť opatrení bola negatívna a nepriaznivo na ňu vplývalo najmä predĺženie energopomoci a zvýšenie 13. dôchodku. Pod negatívne konsolidačné úsilie a negatívny vplyv rozpočtu na udržateľnosť sa podpísalo veľké zastúpenie dočasných opatrení v konsolidačnom balíčku, ako aj snaha imitovať konsolidáciu znížením odvodov do druhého piliera.

Na zvrátenie nepriaznivého trendu podľa Kotiana stačí, aby sa vláda a parlament riadili zákonom a zosúladil sa rozpočet s výdavkovými limitmi, ktoré čakajú na schválenie v parlamente a o ktorých aktualizáciu o vplyv schválených príjmových opatrení by následne vláda požiadala. Výdavkové limity korešpondujú s konsolidačným úsilím 0,5 percenta HDP ročne. „Vzhľadom na silné manko spôsobené schváleným rozpočtom sa vláda nevyhne potrebe prijať ďalšie opatrenia tentoraz trvalého charakteru a aktualizovať rozpočet,“ uviedol Kotian. Dočasné opatrenia a ani zníženie príspevkov do druhého piliera nie sú podľa neho konsolidáciou, aj keby boli zabalené v balíčku s veľkým nápisom lex konsolidácia.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Štátny rozpočet je za január v deficite, pred rokom bol v prebytku