Na Slovensku sa rodinné podnikanie teší veľkej obľube, aj keď generačné výmeny často sprevádzajú značné komplikácie. Podľa odborníkov viac ako 30 rokov po vzniku samostatného Slovenska idú zakladatelia rodinných podnikov do dôchodku. Prenechanie podniku potomkovi či skúsenému manažmentu nemusí byť bezproblémové.
Štúdia Slovak Business Agency dospela k záverom, že rodinné firmy tvoria 60 až 80 percent všetkých malých a stredných podnikov. Odborníčka na riadenie rodinných podnikov Erika Matwij uvádza, že viac ako 50 percent firiem na Slovensku možno kategorizovať ako rodinné. Problematika nástupníctva je kľúčová a často je sprevádzaná generačnými konfliktami. „Zakladateľ či zakladateľka už majú zakorenenú fixnú ideu,“ upozorňuje Erika Matwij.
Podľa štúdie asociácie Score prejde z prvej na druhú generáciu len 30 percent rodinných podnikov, a z druhej na tretiu už len 12 percent. Zaujímavosťou je, že štatisticky iba 13 percent rodinných firiem zostáva v rukách rodiny aspoň 60 rokov. O tom, ako sa rodinné nástupníctvo zvyčajne podceňuje, svedčí údaj, že až 47 percent majiteľov rodinných firiem, ktorí očakávajú odchod do dôchodku do piatich rokov, stále nemá nástupcu.
Tento trend potvrdzuje aj Anna Sabolová z Levosphere, ktorá často pomáha aj rodinným firmám s biznis marketingovou stratégiou. „Skutočne kopírujú tie skúsenosti, ktoré na Slovensku máme. Vôbec nezáleží na veľkosti podniku. Ide skôr o to, že generačná výmena je neľahký proces, na ktorý sa treba dlhodobo pripravovať. Vždy povzbudzujeme našich klientov, že vôbec nie je hanba poradiť sa aj s externými odborníkmi,“ povedala Anna Sabolová.