Roboty síce preberajú čoraz viac úloh v skladoch a distribučných centrách, no pri niektorých úkonoch stále zaostávajú za ľuďmi. Úlohy, ktoré si vyžadujú flexibilitu a jemnú motoriku, napríklad vyberanie konkrétneho tovaru, zostávajú pre stroje veľkou výzvou.

V sklade Amazonu neďaleko amerického Nashvillu v štáte Tennessee pomáhajú robotické rameno Cardinal aj autonómna platforma Proteus. Hoci zvládajú opakujúce sa a fyzicky náročné úlohy, pri zložitejších činnostiach, ako je triedenie a vykladanie predmetov, stále nedosahujú úroveň ľudských pracovníkov, uvádza Tne New York Times.

Roboty, ako je Sparrow, zabezpečujú aj výber vecí z vrchu kontajnera. Dokážu manipulovať s viac ako 200 miliónmi rôznych predmetov, no pri úlohách, kedy je potrebné vyhľadať a vytiahnuť predmet ukrytý pod inými, narazia na svoje limity. „To je naozaj ťažká úloha,“ priznal hlavný technológ Amazon Robotics Tye Brady. „Netvrdím, že je to nemožné. Ale je to ďalšia veľká výzva.“

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Nahrádzanie ľudí vo výrobe robotmi prebieha rýchlejšie v Číne než v Nemecku

Hoci umelá inteligencia zaznamenala výrazné pokroky, napríklad pri generovaní textov či obrázkov, pokrok v automatizácii skladov je pomalší. Stroje často zápasia s úlohami, ktoré ľudia zvládajú intuitívne a bez väčších problémov.

Niektoré roboty, ktoré prejdú laboratórnymi testami, sa v reálnych podmienkach neosvedčia. Globálna riaditeľka pre informačné technológie v DHL Supply Chain Sally Millerová, ktorá prevádzkuje sklady pre iné firmy, priznala, že ich spoločnosť otestovala mnoho robotov, no zaviedla do prevádzky len malú časť z nich. DHL momentálne používa 7-tisíc robotov po celom svete.

Aj napriek rastúcej automatizácii sa sklady radia medzi veľkých zamestnávateľov. V tomto sektore v USA pracuje takmer 1,8 milióna ľudí. Hoci je to pokles o deväť percent oproti vrcholu z roku 2022, keď logistické firmy masívne naberali zamestnancov pre e-commerce boom počas pandémie, toto číslo je stále o viac ako 30 percent vyššie ako na začiatku roku 2020.

Ďalšie dôležité správy

AI nahrádza ľudí v callcentrách
Neprehliadnite

Pracovné tímy sa na AI sťažujú. Namiesto vyššej produktivity priniesla frustráciu a vyhorenie