Stali sme sa akýmsi pilotom pre zriaďované kultúrne inštitúcie podobného typu. Je to právna forma, ktorá lepšie umožňuje viaczdrojové financovanie, väčšiu umeleckú slobodu, potenciálne viac subjektov na strane zriaďovateľa. Samozrejme vyžaduje to aj istú „osvietenosť“ a hodnotovú vyspelosť práve na starane zriaďovateľa. Inak sa táto právna forma môže stať likvidačnou. Vo vyspelých ekonomikách a občianskych spoločnostiach je to pomerne bežná forma pre subjekty v oblasti kultúry. V Nemecku poznajú napríklad aj verejnoprospešnú s.r.o.
O 2% percentá žiadate po prvýkrát. Na čo ich plánujete použiť? Akú sumu by ste od fyzických, či právnických osôb potrebovali získať.
Chceme ju použiť na realizáciu novej inscenácie s názvom Bratislavské srdce. Hru pre nás píše Anna Grusková a je z dramaturgickej línie významných bratislavských osobností. Hlavnou postavou príbehu je Alžbeta Güntherová-Mayerová, priekopníčka v oblasti umeleckej histórie, ochrany pamiatok, múzejníctva a výchovy budúcich generácií umenovedcov. Jej životný osud bol komplikovaný podobne ako osud tohto multikultúrneho mesta. Ak by sa nám podarilo na 2% získať 20 tisíc, bolo by to skvelé, ale skôr by to bol zázrak. Ale občas sa zázraky dejú.
Prečo by mali formou 2% podporiť práve DPOH. Aké sú Vaše ďalšie plány pre túto, či nadchádzajúcu divadelnú sezónu.
Ukazuje sa, že kultúra je v spoločnosti dôležitá. To, ako občania kultúru vnímajú, ako sa stáva súčasťou ich identity rozhoduje o tom ako sa v spoločnosti správajú. Čo od spoločnosti a jej politickej reprezentácie očakávajú a vyžadujú a s čím sú ochotní sa zmieriť. Kultúra je formatívny prvok civilizácií. Pripravujeme niekoľko nových inscenácií, ale je ich vzhľadom na objektívnu finančnú kondíciu nášho zriaďovateľa asi tretina oproti očakávaniam pri zriaďovaní divadla a jeho potrebe ako novej etablujúcej sa inštitúcii. Ale hlavné mesto svoje jediné divadlo zakladalo pred vojnou a následnou finančnou a energetickou krízou. A kupovaním voličov rôznymi balíčkami, ktoré spôsobili masívne výpadky príjmu samospráv v celej krajine.
Je z Vášho pohľadu dôležité podporovať neziskové organizácie v oblasti kultúrny formou 2% rovnako, ako neziskové organizácie, ktoré podporujú napríklad znevýhodnené skupiny ľudí?
Pri väčšine týchto inštitúcií, občianskych združeniach a nadáciách sa deje spoločná vec. Suplujú rolu štátu. Ťažko sa súperí s nevyliečiteľne chorými deťmi, alebo týranými zvieratami. Máme však rovnakého menovateľa problému. Pre štát a verejnú správu sme na okraji záujmu. Zlyháva buď štrukturálne – dobrým príkladom je zdravotníctvo, kde financie odtekajú nesystémovo zlým smerom, alebo je v očiach len nadstavbou – kultúra nie je chlebová téma, ani betón naliaty do dopravnej infraštruktúry. Kultúra stále nie je vnímaná ako segment, ktorý má pre spoločnosť aj ekonomickú návratnosť.
Aký vizuál ste zvolili pre kampaň 2%. Prečo?
Kombinácia Hviezdoslava, vitráže a parafrázy známeho plagátu Uncle Sama, ktorý mal vzbudiť pocit patriotizmu počas Prvej svetovej vojny a pomôcť tak verbovať mužov do armády. Aj my chceme vzbudiť pocit patriotizmu u Bratislavčanov, aby pomohli svojmu divadlu napĺňať jeho poslanie byť kultúrnou inštitúciou s jasnou hodnotovou orientáciou.
V septembri 2023 zaujal Váš vizuál k novej divadelnej sezóne spoločnosť a médiá. Vychádzal zo známych vitráží DPOH a vyjadroval spolupatričnosť s diskriminovanými a trpiacimi ľuďmi. Vizuálom ste vyjadrili postoj k témam a ku konkrétnym hodnotám. Bude ich divadlo niesť aj v najbližšej sezóne?
Určite áno. Na tomto étose sa pokúšame budovať celú dramaturgiu divadla.