Návrh Revízie Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2024), ktorý v reakcii na stretnutie predstaviteľov vlády a slovenského automobilového priemyslu vypracovalo Ministerstvo hospodárstva, narazil na úrad vlády. V rámci medzirezortného pripomienkového konania k materiálu mu zaslal zásadnú pripomienku, v ktorej ho upozorňuje na možné ohrozenie čerpania prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti.
Ako objasňuje, v rámci už schválenej a vyplatenej tretej žiadosti o vyplatenie finančného príspevku z mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti bol totiž deklarovaný ako splnený míľnik s názvom Nový balík opatrení na podporu alternatívnych pohonov. Ten bol implementovaný prostredníctvom Akčného plánu na rozvoj elektromobility v Slovenskej republike (2022).
Riziko zvrátenia míľnika
„Vzhľadom na to, že zmenou dokumentu Akčný plán na rozvoj elektromobility môže dôjsť k zmene opatrení, ktoré už Európska komisia pozitívne posúdila v rámci hodnotenia tretej žiadosti o platbu, hrozí riziko zvrátenia míľnika, čo znamená možné sankcie, respektíve ohrozenie ďalšieho plnenia Plánu obnovy a odolnosti ako celku,” píše úrad vlády v zásadnej pripomienke k návrhu revízie.
Z tohto dôvodu zároveň požiadal rezort hospodárstva implementovať do uvedeného materiálu len také zmeny, ktoré nebudú viesť k zvráteniu už vykázaného míľnika. Takisto žiada informovať Národnú implementačnú a koordinačnú autoritu o každej pripravovanej zmene v akčnom pláne v dostatočnom časovom predstihu, aby bolo možné posúdiť vplyv navrhovaných zmien na plnenie míľnika. Ministerstvo hospodárstva pripomienku akceptovalo.
Úradu vlády zároveň v materiáli chýbajú opatrenia na podporu batériového priemyslu. Odporúča preto do neho doplniť dva body finančných opatrení, ktoré by sa týkali jednak výroby a jednak recyklácie batérií. Ako argumentuje, v celom materiáli sa opakovane zdôrazňuje cieľ vytvoriť konkurencieschopný batériový priemysel, ktorý bude priamo napojený na produkciu vozidiel na Slovensku.
„Bohužiaľ tento cieľ nie je nikde podporený v opatreniach v rámci akčného plánu. Slovensko by malo mať vlastnú továreň na batérie. Ak sa podarí investorov motivovať, mohli by na Slovensku vzniknúť až dve továrne na výrobu batérií a s nimi aj súvisiace ekonomické benefity,” poukazuje Úrad vlády. Ideálnymi lokalitami sú podľa neho brownfieldy v regiónoch postihnutých ťažbou uhlia, spomína Vojany či Nováky.
Akcelerácia prechodu dopravy na nízkoemisnú
Hlavným argumentom je, že by projekt významne prispel k transformácii regiónu postihnutého odklonom od uhlia a mal by tak veľký potenciál na získanie podpory z európskych fondov. Ako zároveň pokračuje, cieľom je mať v rukách plnú kontrolu nad výrobným procesom a udržateľnosťou celého životného cyklu batérie, vrátane efektívnej recyklácie vzácnych kovov.
Ministerstvo hospodárstva zverejnilo Revíziu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2024) začiatkom februára. Jeho implementácia by podľa rezortu mala akcelerovať prechod slovenskej dopravy na nízkoemisnú, pomôcť slovenskému automobilovému priemyslu pri jeho transformácii smerom k elektromobilite a vytvoriť konkurencieschopný batériový priemysel, ktorý bude priamo napojený na produkciu vozidiel na Slovensku.
Dokument definuje 16 opatrení, ktoré sú rozdelené na tri hlavné skupiny, a to priame finančné, legislatívne a podporné opatrenia. Tie môžu podľa ministerstva na národnej úrovni prispieť k prechodu ku ekologickej, čistejšej, inteligentnejšej, bezpečnejšej a efektívnejšej mobilite na Slovensku. Aj zverejnená Revízia Akčného plánu pritom počíta s finančnou podporu pri kúpe ekologických áut.