Do zariadenia na recykláciu kovov v strednom Anglicku prichádzajú denne tisíce ton drveného šrotu z rôznych zdrojov, od automobilov po stavebnú suť. Šrot sa tam spracováva na jednotlivé materiály a následne predáva. Zmes kovov, plastov a ďalšieho materiálu prechádza zložitým procesom, cez viac ako 100 pásových dopravníkov, kde sa ďalej triedi niekoľkými rôznymi spôsobmi. Dá sa napríklad použiť na magnety a roboty.
To sú ale len niektoré z nových technológií, ktoré využíva spoločnosť European Metal Recycling (EMR). Očakáva sa, že zmeny v prístupe k ekológii vo svete zvýšia dopyt po kovoch. Ich recyklácia tak môže prispieť k zníženiu emisií uhlíka a obmedziť ťažbu, uviedla agentúra Reuters.
Je nutné zvýšiť investície
Rodinná nadnárodná firma EMR začala fungovať pred ôsmimi desaťročiami, keď mala jeden kovošrot. Teraz sa zamerala na to, ako znížiť potrebnú ťažbu i spracovanie kovov, a tým prispieť k ochrane životného prostredia. Snaží sa preto zefektívniť a zlepšiť ziskovosť svojich procesov.
S rastúcim dopytom po čistých technológiách, ako sú elektromobily a solárne panely, sa zvyšujú obavy z vplyvov ťažby a produkcie potrebných kovov na životné prostredie, od poškodzovania biodiverzity až po zvyšovanie emisií. Podľa niektorých ľudí z odvetvia bude recyklácia čoraz dôležitejšia, pretože celosvetový závod na zabezpečenie dôležitých nerastných surovín sa stupňuje a krajina sa snaží zabezpečiť si bezpečné dodávky dôležitých kovov a zároveň znížiť uhlíkovú stopu z ich produkcie.
Napríklad v Európe by 40 až 75 percent kovov potrebných pre sektor čistej energie, ako sú elektromobily a veterné turbíny, mohlo do roku 2050 pochádzať z recyklácie. Kontinent však musí zvýšiť investície do recyklácie a zefektívniť ju, uviedla vlani priemyselná skupina Eurometaux.
Najviac používaným kovom na svete je oceľ, ktorá je zodpovedná za sedem až deväť percent emisií oxidu uhličitého. Použitie jednej tony recyklovanej ocele namiesto výroby novej zabráni vzniku 1,5 tony emisií CO2, ťažbe 1,4 tony železnej rudy, 740 kilogramov uhlia a 120 kilogramov vápenca, uvádza mimovládna ekologická organizácia Bellona.
Zatiaľ posledný obsiahly výskum miery recyklácie kovov zverejnený v roku 2011 v časopise Journal of Industrial Ecology zistil, že iba 18 z 60 skúmaných kovov má globálnu mieru recyklácie vyššiu ako 50 percent.
Problémom sú chýbajúce informácie
Firma EMR bola založená v 40. rokoch minulého storočia a teraz má zhruba 160 závodov v Spojených štátoch a v Európe. Jej obrat vlani predstavoval zhruba 4,7 miliardy libier (zhruba 5,3 miliardy eur). Firma investuje do výskumu zameraného na obnovu čo najväčšieho množstva materiálov, čo znamená, že môže generovať vyšší zisk a zároveň ukladať menej odpadu na skládky. Firma takisto rokuje s výrobcami, napríklad dizajnérmi automobilových spoločností, ako vytvoriť výrobky tak, aby sa dali jednoduchšie recyklovať.
Náročnou úlohou pre recyklačné firmy je povaha moderných materiálov používaných v rade produktov, od telefónov až po automobily, pretože sa ťažko rozoberajú a recyklujú. Podľa štúdie Massachusettského technologického inštitútu (MIT) a americkej automobilky Ford z roku 2021 obsahujú typické moderné autá 76 rôznych chemických prvkov.
Medzinárodná energetická agentúra (IEA) uvádza, že procesy recyklácie tradičných kovov, ako je meď a hliník, sú zavádzanejšie ako recyklácia kovov potrebných na prechod na nové typy energií. Týka sa to lítia a kovov vzácnych zemín.
Kovy vzácnych zemín sa používajú v nízkych koncentráciách vo vyspelých technologických zariadeniach, ako napríklad neodym na výrobu silných magnetov pre elektromobily a veterné turbíny. Mnohé z týchto kovov je ťažké oddeliť od okolitých materiálov a vyžadujú si nové recyklačné technológie. Odborníci uvádzajú, že často chýbajú informácie o tom, aké množstvo materiálov sa vo výrobkoch použilo a kde sa nachádzajú. To sú podľa nich základné otázky pre rozvoj sektora recyklácie. Odborníci takisto upozorňujú, že recyklačné technológie a odborné znalosti treba rozvíjať v miestach, kde produkty dosiahli konečnú fázu životnosti. To je často na inom kontinente, ďaleko od miesta, kde boli vyrobené a kde ľudia rozumejú tomu, ako boli zostavené.
V krátkodobom horizonte bude recyklácia hrať len malú úlohu pri uspokojovaní dopytu po niektorých kovoch, ako je lítium, pretože produkty, ktoré ich obsahujú, teda napríklad lítium-iónové batérie v elektromobiloch, sú len na začiatku svojho životného cyklu, uviedol výskumník Jamie Speirs z Kráľovskej univerzity v Londýne. Rozvoj recyklačnej infraštruktúry však zatiaľ podľa neho môžu zabezpečiť prísne vládne nariadenia. Príkladom toho je olovo, ktoré má jeden z najvyšších podielov recyklácie medzi kovmi vďaka reguláciám, ktoré sú celosvetovo navrhnuté tak, aby zamedzili zdravotným problémom súvisiacim s olovenými batériami, dodal Speirs.
Ďalšou hybnou silou rastu recyklácie sú podľa analytikov ceny, ktoré môžu spoločnosti ako EMR požadovať za recyklované materiály a ktoré platia tým, ktorí dodávajú šrot. Ak je cena vysoká, recyklácia sa zvýši. ERM predpokladá, že zelené prémie spôsobia, že recyklované kovy budú lacnejšie, a v konečnom dôsledku pre firmy ziskovejšie ako produkcia nových.