Ak Poliaci v nedeľu ráno zistia, že im došlo mlieko, pravdepodobne zamieria do obchodu so zmiešaným tovarom Žabka. Nebude to dlhá cesta. Približne 17 miliónov ľudí, čo predstavuje takmer polovicu populácie Poľska, žije v okruhu 500 metrov od jedného z viac ako 10 500 obchodov tejto siete.
Niektorí si teraz môžu kúpiť aj podiel v spoločnosti, informuje The Economist. 17. októbra jej majiteľ, európska súkromná kapitálová firma CVC, uviedol tretinu akcií Žabky na Varšavskú burzu cenných papierov (WSE) s trhovou hodnotou 21,5 miliardy zlotých (5,5 miliardy dolárov).
Žabka zaznamenala v posledných rokoch rýchly rast. Medzi rokmi 2021 a 2023 jej príjmy vzrástli z 3,2 miliardy dolárov na päť miliárd. Plánuje otvoriť ďalších 4 500 obchodov do roku 2028, pričom sa chce rozšíriť aj do menších poľských miest a do zahraničia. V máji vstúpila na rumunský trh pod značkou Froo.
Populácia Poľska by mohla začať po desaťročiach starnutia rásť. Môžu za to vojna a imigrácia
Žabka, ktorá je už teraz najväčším reťazcom obchodov so zmiešaným tovarom v Európe podľa počtu prevádzok, si získala popularitu šikovne navrhnutými obchodmi: zákazníci strávia v priemere len 106 sekúnd nákupom. Výhodou je aj to, že v Poľsku patrí medzi málo miest, kde sa dá v nedeľu nakúpiť potraviny, keďže je oslobodená od obmedzení predaja, ktoré boli zavedené v roku 2019 vďaka jej franšízovému modelu.
Hodnoty poľských verejne obchodovaných firiem v posledných rokoch nestíhali držať krok s ekonomickým rastom krajiny. Burza WSE utrpela ranu v roku 2013, keď prvá vláda Donalda Tuska, ktorý sa minulý rok vrátil do funkcie premiéra, zreformovala dôchodkový systém krajiny. Súkromné dôchodkové fondy boli absorbované štátnym systémom v snahe znížiť štátny dlh, čo viedlo k poklesu investícií do WSE.