Nemecký automobilový priemysel bol kedysi uznávaný po celom svete pre vysokokvalitné inovatívne autá so spaľovacím motorom. Vlastniť nemecké auto bolo symbolom luxusu a postavenia. Automobilkám sa darilo, čím podporovali ekonomiku krajiny. Ale všetko sa zmenilo, zdôrazňuje portál CNBC.
Nemecké automobilky, ako Volkswagen, Mercedes a BMW čelia vážnym výzvam. Volkswagen tento týždeň oznámil, že nedokáže vylúčiť zatváranie závodov v Nemecku a možno bude musieť ukončiť dohodu o ochrane zamestnancov, ktorá platí od roku 1994. Podľa globálneho šéfa automobilového sektoru v KPMG Andreasa Riesa ide o neznámu situáciu pre nemecké automobilky, ktoré boli takmer 140 rokov neohrozenými technologickými lídrami.
Sentiment v automobilovom priemysle sa v posledných rokoch menil. Podľa údajov z nemeckého hospodárskeho inštitútu Ifo bol v auguste opäť negatívny, dosahujúc -24,7 bodu, pričom obchodné očakávania pre nasledujúcich šesť mesiacov sú „extrémne pesimistické“.
Nemecká vláda schválila daňové stimuly pre elektromobily uprostred problémov s Volkswagenom
Volkswagen nie je jediný, kto sa trápi. Mercedes znížil prognózu ziskovej marže na celý rok, BMW zaznamenalo slabšie zisky v druhom štvrťroku a Porsche znížilo výhľad na rok 2024 pre nedostatok špeciálnych hliníkových zliatin.
Problémy v automobilovom sektore majú vplyv aj na širšiu nemeckú ekonomiku, ktorá sa tento rok a vlani pohybovala okolo recesie. V druhom štvrťroku 2024 klesol nemecký HDP o 0,1 percenta v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom.
Podľa A. Riesa z KPMG sa dá súčasná situácia vystihnúť slovami: „Keď nemecký automobilový sektor dostane nádchu, Nemecko má chrípku“.
Súčasná kríza v nemeckom automobilovom priemysle má viacero príčin. Hovorca Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA) pre CNBC uviedol, že stále cítiť dôsledky pandémie, ale aj geopolitické napätie a vysoké byrokratické požiadavky na národnej a európskej úrovni. Výroba áut tiež trpí slabším dopytom na domácom trhu, ktorý je priamo ovplyvnený stavom nemeckej ekonomiky.
Dva hlavné faktory, ktoré sú často spomínané v súvislosti s nemeckým automobilovým sektorom, sú Čína a prechod na elektrické vozidlá. Dopyt po elektrických autách je nižší, než sa očakávalo, a zároveň narastá konkurencia, najmä zo strany čínskych výrobcov.