Živly, ktoré poznáme skôr zo zahraničia, sú posledné roky realitou aj na Slovensku. Aj v dôsledku nich náklady za spôsobené škody z roka na rok stúpajú. Napríklad Allianz - Slovenská poisťovňa od začiatku januára do konca októbra eviduje takmer deväťtisíc poistných udalostí spôsobených živlami za viac ako 10,8 milióna eur. Je to viac než dvojnásobok sumy, ktorá bola za celý minulý rok.
Medzi prírodné živly patria dážď, blesk, krupobitie, zosuv pôdy, povodeň a záplava, víchrica, či ťarcha snehu. Významným živlom bolo tento rok aj zemetrasenie, ktoré prekvapilo najmä obyvateľov východného Slovenska. Klientom Allianzu spôsobilo takmer 1 700 škôd približne za 2,8 milióna eur. Poisťovňa Uniqa eviduje necelých dvetisíc nahlásených poistných udalostí v odhadovanej výške 3,4 milióna eur.
Pôsobenie prírodných živlov je nevyspytateľné. Štatistiky Allianz ukazujú, že škodovosť živlov a aj ich frekvencia sa z roka na rok menia. „Máme roky, ktoré boli charakteristické najmä záplavami a povodňami. Inokedy je najničivejšie krupobitie alebo víchrice. Pred dvoma rokmi prekvapilo tornádo a tento rok spôsobilo veľké škody zemetrasenie, ktoré niektorým klient om spôsobilo totálnu škodu,“ konštatuje hovorkyňa Allianzu Lucia Strnad Muthová.
Domov musí byť poistený komplexne
Skúsenosti zo živelných udalostí, akou je aj zemetrasenie, podľa poisťovne Uniqa ukazujú, že je veľmi dôležité, aby bol domov poistený komplexne. Teda nielen nehnuteľnosť, ale aj domácnosť. Rovnako je dôležité mať podľa poisťovne Uniqa nastavenú správnu poistnú sumu tak, aby klient nemusel potom riešiť to, že má bývanie podpoistené.
Riaditeľ odboru likvidácie v ČSOB Poisťovni Milan Černák preto pripomenul, že je potrebné pravidelne zmluvy kontrolovať a aktualizovať hodnotu poistenej nehnuteľnosti a domácností, aby sa klient vyhol podpoisteniu. „Teda situácii, keď je hodnota nehnuteľnosti uvedená v poistnej zmluve nižšia ako je realita. Najlepším spôsobom, ako sa tomu vyhnúť, je indexácia poistenia, teda automatické navyšovanie poistnej sumy podľa vývoja cien na trhu,“ radí Černák.
Schválenie poistného plnenia
Podmienky, za ktorých poisťovne po zemetrasení štandardne schvália poistné plnenie, sa líšia. Ako uvádza riaditeľ pre neživotné poistenie FinGO.sk Jaroslav Krajňák, na Slovensku je totiž len zopár poisťovní, ktoré kryjú škody do akejkoľvek sily. Väčšina poisťovní má v podmienkach definovanú aj intenzitu zemetrasenia, najčastejšie od piateho a šiesteho stupňa makroseizmickej stupnice.
Avšak podľa medializovaných informácií poisťovne v prípade zemetrasenia na východnom Slovensku urobili výnimku. Poistné udalosti posudzovali individuálne. Vyšli tak v ústrety klientom, ktorí by štandardne na poistné plnenie nemali nárok.