Prílišná orientácia na jedno odvetvie a osobitne na výrobu v automobilovom odvetví môže byť riziková. Upozorňuje na to Inštitút pre stratégie a analýzy. Výroba má totiž nižšiu pridanú hodnotu ako iné činnosti. Napríklad Nemecko sa zameriava viac na riadenie, výskum, vývoj a logistiku, a tak je pri obmedzení vývozu alebo výroby menej zraniteľné ako Slovensko.
Obchodná vojna medzi Európou a Čínou
Inštitút na túto skutočnosť poukazuje v súvislosti s obchodnou vojnou medzi Európou a Čínou spojenou so zavádzaním ciel na elektromobily. Členské štáty Európskej podporili zvýšenie dovozných ciel na lacné čínske elektromobily z 10 na 35 percent. Slovensko patrí medzi najväčších výrobcov a vývozcov vozidiel so spaľovacím motorom do Číny. Môže preto pocítiť jej odvetné opatrenia. Nemecko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko hlasovali proti clám. Tretina štátov vrátane Česka sa zdržala.
Inštitút upozornil, že automobilky v EÚ sa ocitli v kríze. „Vyrábajú viac vozidiel ako dokážu predať a dopyt po elektromobiloch stagnuje. Darí sa Číne, ktorá vlani predstihla Japonsko a stala sa najväčším vývozcom vozidiel, najmä vďaka lacným elektromobilom,“ pripomína.
Automobilky tvorili takmer polovicu tržieb
Na Slovensku sa vlani vyrobil viac ako milión osobných vozidiel. V roku 2021 sme boli štvrtým najväčším vývozcom transportných zariadení do Číny po Nemecku, USA a Japonsku. Automobilky na Slovensku tvorili takmer polovicu tržieb v priemysle a 41,4 percenta z celkového exportu. Podľa prepočtov ISA išlo v tomto roku sektoru 96 percent a vlani 84 percent objemu investičnej pomoci.
Inštitút pre stratégie a analýzy je analytickou jednotkou na Úrade vlády, ktorého poslaním je analytická podpora stratégie hospodárskej a sociálnej politiky vlády. Aktuálne sa zaoberá hlavne skúmaním regionálneho rozvoja a efektívnosti využívania európskych štrukturálnych a investičných fondov.