Tretina Talianov znížila spotrebu extra panenského olivového oleja v dôsledku prudko rastúcich cien tejto kľúčovej ingrediencie stredomorskej kuchyne. Vyplýva to z prieskumu nezávislého výskumného inštitútu Piepoli.

Spotrebitelia podľa inštitútu uviedli, že znížili spotrebu extra panenského olivového oleja najmenej o 30 percent až o polovicu, keď sa priemerné ceny v supermarketoch zvýšili zo štyroch eur na deväť eur za fľašu. Takmer polovica respondentov povedala, že nahrádza olivový olej lacnejším olejom. Na prieskume sa zúčastnilo 500 dospelých Talianov.

Hlásený pokles spotreby je oveľa menší ako v iných krajinách v Stredomorí produkujúcich olivový olej. Dva roky sucha napríklad drasticky znížili produkciu v Španielsku, ktoré je najväčším svetovým producentom olivového oleja, a zvýšili globálne ceny. V Grécku a Španielsku ceny olivového oleja podľa odhadov za uplynulý rok stúpli o tretinu.

Talianski výrobcovia oleja však tvrdia, že výsledky prieskumu neposkytujú celkový obraz o situácii, pričom predaj vysokokvalitného extra olivového oleja v skutočnosti stúpa. Prezident konzorcia na pestovanie olív Unaprol, ktoré predstavuje polovicu talianskej produkcie, David Granieri uviedol, že vyššie ceny pomohli objasniť trh a oddelili menej kvalitné extra panenské olivové oleje od prémiových extra panenských olivových olejov.

„Taliansky spotrebiteľ má ilúziu, že olivový olej je komodita. Olivový olej nie je komodita. Je to živina, ktorá je základom stredomorskej stravy a ktorá zohráva zásadnú úlohu aj v sociálnej oblasti. ... To je niečo, čo v Taliansku veľmi cítia,“ dodal.

Riaditeľka Piepoli Sara Merigo poukázala na to, že prieskum meral spotrebiteľský sentiment, ktorý sa líši od predaja. Odpor voči zisteniam je podľa nej spôsobený blízkym vzťahom Talianov k olivovému oleju.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Potravinová kríza sa Európy netýka, lebo má všetkého dostatok. Skutočne je to tak?