Približne tretina Slovákov preferuje úplný zákaz používania mobilných telefónov v priestoroch základnej školy (ZŠ), a to aj mimo vyučovacích hodín. Rovnaká časť populácie by súhlasila s tým, aby sa mobilné zariadenia mohli využívať pred a po vyučovaní, a ďalšia sedmina populácie by súhlasila, aby mobily mohli byť používané aj počas prestávok. Vyplýva to z prieskumu, ktorý na vzorke 1 000 respondentov realizovala agentúra Go4insight na prelome júla a augusta tohto roka. Informoval o tom Rastislav Kočan z agentúry.
„Len desatina populácie má úplne opačný názor, mobily by sa podľa nich mali v školách aktívne používať, a to aj počas vyučovania ako súčasť vyučovacieho procesu, napríklad ako prostriedok na vyhľadávanie informácií,“ konštatuje prieskum.
Na pôde stredných škôl je úplne proti používaniu mobilov podľa prieskumu šestina populácie. Tretina populácie preferuje obmedzené používanie mobilných telefónov v škole limitované na využívanie iba pred vyučovaním a po jeho skončení. Ďalšia štvrtina je za to, aby študenti mohli používať mobily aj počas prestávok. Naopak, približne šestina populácie by bola aj za aktívnejšie zapojenie využívania mobilných telefónov do procesu vyučovania.
Prieskum ukázal, že najväčšie rozdiely v pohľade na používanie mobilov počas pobytu v škole majú medzi sebou ľudia v rôznom veku. „Čím je človek starší, tým má vyššiu tendenciu preferovať úplný zákaz používania mobilov počas pobytu v škole. Ale dokonca aj medzi mladými ľuďmi do 24 rokov je približne polovica toho názoru, že mobily by mali byť na základných školách buď úplne zakázané, alebo ich použitie by malo byť limitované len na čas pred alebo po vyučovaní,“ usúdil Kočan.
Prieskum sa tiež zameral na používanie umelej inteligencie na školách.
Ako sa má umelá inteligencia využívať v školských procesoch je ďalšou kontroverznou témou, na ktoré majú rôzne zložky slovenskej spoločnosti rôzne názory. Je umelá inteligencia pre slovenské školstvo príležitosťou, alebo len neférovým uľahčením pri vypracovávaní domácich úloh a školských zadaní?
Základné aj stredné školy by mali byť „opatrne otvorené“
Výsledky prieskumu jasne ukazujú, že obyvatelia Slovenska sa výrazne prikláňajú k názoru, že v našich školách je žiaduce využívanie umelej inteligencie, ale jej používanie by malo byť regulované. Platí to predovšetkým pre základné školy a v o niečo menšej miere aj pre stredné školy.