V Česku sa vlani zvýšili priemerné emisie oxidu uhličitého (CO2) pri nových osobných vozidlách o 1,5 percenta na 138 gramov na kilometer. Za posledných desať rokov emisie CO2 klesli len o tri gramy na kilometer. Vyplýva to z údajov Centra dopravného výskumu.
„Za medziročným rastom priemerných emisií stojí pravdepodobne viac faktorov: Opätovný rast podielu SUV a terénnych vozidiel na 44,6 percenta, pokles podielu malých vozidiel na 13,4 percenta, ale aj stále veľmi nízky podiel vozidiel s nulovými lokálnymi emisiami. Tie majú podiel dve percentá trhu, čo je v porovnaní medzi krajinami Európskej únie jedným z najnižších vôbec,“ uviedol riaditeľ CDV Jindřich Frič.
Lídrom medzi 20 najregistrovanejšími značkami v Českej republike v priemerných emisií CO2 bol v uplynulom roku Renault so 123 g/km, nasledoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, ktoré neobhájilo prvú pozíciu z roku 2021. Najväčšia domáca značka Škoda Auto skončila na piatom mieste so 130 g/km. Naopak najvyššie priemerné emisie mali značky Mercedes, Audi a najhoršie skončil so 183 g/km SsangYong.
Z 20 najpredávanejších značiek ich sedem emisie CO2 medziročne znížilo, najviac Volvo, o 4,5 percenta. Pri tejto značke bolo takmer každé šieste novo registrované osobné vozidlo s externým dobíjaním. Najväčší nárast, o deväť percent na 154 gramov, zaznamenala značka Cupra.
Český trh nových osobných vozidiel vlani poklesol o sedem percent na 192 087 áut.