Čínsky elektromobilový priemysel zaznamenal za posledných pár rokov boom, ale čoskoro môže čeliť nepríjemnému zúčtovaniu. Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA) v najnovšej správe napísala, že napriek tomu, že sa očakáva, že zavádzanie elektromobilov v Číne tento rok vzrastie na 45 percent, stále je v krajine „oveľa viac spoločností vyrábajúcich elektromobily, než môže na konkurenčnom trhu prežiť“.
„Len v roku 2014, teda pred desiatimi rokmi, vstúpilo do sektora elektromobility viac ako 80-tisíc spoločností registrovaných v Číne. V roku 2023 viac ako 80 percent predaja elektromobilov v Číne zastrešovalo niečo vyše 30 spoločností,“ uvádza sa v správe, z ktorej citoval Business Insider.
Čínsky trh s elektrickými vozidlami je známy silnou konkurenciou, pričom o zákazníkov sa uchádza približne 123 spoločností. Vedúci predstavitelia a experti varujú, že ich počet sa v nadchádzajúcich rokoch pravdepodobne zníži, pričom na výrobcov elektromobilov zvyšuje tlak ekonomický protivietor. Tvorcovia správy IEA dospeli k záveru, že na čínskom trhu s elektromobilmi pravdepodobne zostane hŕstka „veľkých hráčov“.
Podľa Čínskej asociácie osobných automobilov sa očakáva, že predaj vozidiel poháňaných novými energiami v roku 2024 vzrastie o 25 percent, v porovnaní s 36 percentami v predchádzajúcom roku.
Najväčší čínsky výrobca automobilov BYD za prvý štvrťrok predal 300-tisíc batériových elektromobilov, čo je pokles z rekordných 526-tisíc v predchádzajúcom štvrťroku. Spomalenie dopytu vyvolalo cenovú vojnu, ktorú iniciovala americká Tesla Elona Muska. Automobilka začala znižovať ceny niektorých svojich čínskych modelov v roku 2022 a odvtedy pokračuje, pričom núti rivalov k odvetným opatreniam.