Roman Chiporukha je spoluzakladateľom sprostredkovateľskej firmy pre vesmírny cestovný ruch s názvom SpaceVIP. Jej úlohou je radiť bohatým klientom pri výbere destinácií či možnosti dopravy, no zároveň ich informovať o všetkých potenciálnych bezpečnostných rizikách.
Záujemcovia o cestu do vesmíru musia vopred zvážiť dva faktory: rozpočet a cieľ cesty. Let suborbitálnym balónom stojí napríklad iba 150-tisíc dolárov. Niekoľkodňový pobyt na Medzinárodnej vesmírnej stanici ale vyjde až na 55 miliónov dolárov na osobu. Veľa klientov sa mylne domnieva, že misia na ISS je z hľadiska náročnosti rovnaká ako suborbitálny let. Práve tu do hry vstupuje Chiporukhova firma, ktorá im vysvetlí rozdiely a upozorní ich na riziká.
„Počas suborbitálneho letu zažijete na päť minút beztiažový stav, ak vôbec, a potom sa vrátite na zem. Misia Axiomu na ISS si vyžaduje štyri a pol mesiaca tréningu a desať dní vo vesmíre,“ zdôraznil pre Bloomberg Chiporukha.
Počas konzultácií sa SpaceVIP spolieha na metódu „nepredaja“, ktorá spočíva v tom, že zamestnanci firmy s klientmi diskutujú najmä o tom, prečo by do vesmíru ísť nemali. „Ľudia by mali vedieť, že môžu zomrieť,“ dodal Chiporukha. Z hľadiska štatistík ale existuje vyššia šanca, že klienta zrazí auto, než že zomrie počas výletu do vesmíru. Kľúčové je v tomto prípade zveriť sa do rúk dôveryhodných firiem, ktoré nezanedbávajú testovanie a dodržiavajú prísne regulácie.