Krádež predstavuje pre obchody so samoobslužnými pokladňami veľký problém. Často sa totiž stáva, že zákazník pri ich používaní naskenuje väčšinu tovaru, no niekoľko položiek vynechá, píše Business Insider.
Z nedávnej štúdie vyplynulo, že až 6,7 percent skúmaných prípadov obsahovalo nenaskenované produkty. Je to niekoľkonásobne viac než v prípadoch, keď nákupy skenuje zamestnanec obchodu (0,3 percenta). Väčšina nakupujúcich v rámci štúdie priznala, že si do tašky nechtiac vložili aj produkt, ktorý sa samoobslužnej pokladni nepodarilo načítať.
Vedcov prekvapilo, že väčšinu tých, ktorí to robili úmyselne, tvorili majetnejší obyvatelia. Až 18 percent z nich pochádzalo z domácností s ročnými príjmami nad 100-tisíc dolárov. Podľa spisovateľa, právnika a terapeuta Terrenca Schulmana existujú dva dôvody, prečo tomu tak je.
Ľuďom s vyššími príjmami a lepším postavením zrejme vadí, že sa musia obslúžiť sami. Myslia si totiž, že je to pod ich úroveň, a tak sa krádež v obchodoch stala ich tichým protestom proti tejto praktike.
Druhým dôvodom je, že bohatí ľudia vnímajú peniaze inak než zákazníci z chudobnejších rodín. Minúť za výrobok desať dolárov je pre nich rovnaké, ako keby im z peňaženky zmizlo desať centov. Myslia si preto, že ak zaň nezaplatia, tak sa nič hrozné nestalo. Okrem toho si uvedomujú, že keby ich obchod zažaluje, tak majú dostatok peňazí na to, aby si zaplatili dobrého právnika.