K väčšiemu presunu nákladnej dopravy z ciest na železnice by mohol prispieť systém jednotlivých vozňových zásielok. Ide o prepravu tovaru v osobitných vagónoch, zvlášť pripojených a následne odpojených od súpravy na rôznych železničných staniciach. Podľa spolku Na železnicu tento druh prepráv priamo konkuruje cestnej nákladnej doprave najmä v regiónoch, pričom je to najlepší nástroj, ako previesť kamiónovú dopravu na železnicu a zabrániť preplnenosti slovenských ciest a diaľnic. Na základe prepočtov je možné presunúť jeden milión kamiónov ročne.

Ako organizácia ďalej informovala, víta postoj Ministerstva dopravy, ktoré podporuje väčšie využitie železničnej dopravy. V prípade jednotlivých vozňových zásielok je potrebné nastaviť dlhodobú stratégiu fungovania a nájsť financie. V nich tiež vidí budúcnosť ekologickej nákladnej prepravy, vláda by však mala začať robiť prvé kroky, aby mohla železničná doprava viac konkurovať kamiónovej. „Budeme sa pýtať na harmonogram konkrétnych krokov. Systém jednotlivých vozňových zásielok je nutné notifikovať v Európskej únii. Ministerstvo na to musí cielene tlačiť,“ uviedla hovorkyňa Na železnicu Darina Željazkovová.

Organizácia položila ministerstvu dopravy zásadné otázky k presunu cestnej kamiónovej prepravy na ekologickú a bezpečnejšiu železnicu. Z vyjadrenia ministerstva podľa nej jasne vyplýva podpora využitia železničnej dopravy a systému jednotlivých vozňových zásielok. „Ak chceme odbremeniť cesty od áut, tak vlaková doprava je tým najlepším prostriedkom,“ odvetilo organizácii ministerstvo, ktoré potvrdilo vládne priority z jej rozsiahleho predvolebného prieskumu o železniciach. „V tomto okamihu podporujeme JVZ cez zľavu pre manipulačné vlaky,“ odkázalo ministerstvo.

Spolok Na železnicu sa snaží predchádzať dopravným kolapsom na Slovensku. Preto dlhodobo navrhuje presúvať prepravu tovaru z kamiónovej dopravy na železničnú nákladnú dopravu. Upozorňuje na to, že železničná doprava na Slovensku dlhodobo stagnuje a v súčasnosti sa po koľajniciach prepraví menej ako 19 percent z celkového objemu dopravy. Tým Slovensko výrazne zaostáva za okolitými krajinami aj za celou Európou.

Ďalšie dôležité správy

Kamión firmy Inceptio
Neprehliadnite

Autonómne kamióny od čínskeho startupu zachraňujú životy a šetria palivo