Celosvetová preprava ropy a ropných produktov medzi Áziou, Blízkym východom a Západom trasou okolo južného cípu Afriky už od začiatku tohto roka vzrástla o 47 percent. Hlavnou príčinou sú útoky na lode využívajúce kratšiu trasu v Červenom mori. Uviedol to v utorok americký vládny Úrad pre energetické informácie (EIA).
Dlhšia trasa okolo Mysu dobrej nádeje, ktorú lode využívajú, aby sa vyhli hrozbe útokov jemenských povstalcov, zvýšila tiež náklady na prepravu. Tradične má trasa Červeným morom a Suezským prieplavom podiel na celkovej lodnej preprave okolo 12 percent.
V prvých piatich mesiacoch tohto roka sa po juhoafrickej trase prepravilo zhruba 8,7 milióna barelov ropy a rafinovaných produktov denne. Vlani bol priemer 5,9 milióna barelov denne. Väčšinu z toho nárastu tvorili ropné produkty, uviedla EIA na základe údajov o sledovaní lodí od firmy Vortexa.
Viac ropy okolo Mysu dobrej nádeje do Európy namiesto Červeným morom a Suezským prieplavom poslali Saudská Arábia a Irak. Na celkovom raste mali tieto krajiny podiel 15 percent. Taktiež rafinérie v Ázii a na Blízkom východe zvýšili vývoz rafinovaných produktov do Európy odklonom okolo južného cípu Afriky. Tie na celkovom raste mali podiel 29 percent.
Taktiež do Spojených štátov sa viac ropy a rafinovaných produktov z Blízkeho východu a z Ázie dostalo dlhšou trasou. Spojené štáty tiež poslali okolo Mysu dobrej nádeje viacerých produktov do Ázie, dodala EIA. Celkový obchod Spojených štátov po trase okolo mysu Dobré nádeje vzrástol približne o tretinu, čo znamená viac ako 600-tisíc barelov denne.
Rusko v prvých piatich mesiacoch tohto roka odoslalo do Ázie okolo južného pobrežia Afriky takmer štyrikrát viac ropy a rafinovaných produktov, vrátane ropy z ropovodu CPC, ktorý privádza ropu z Kazachstanu na ruské pobrežie Čierneho mora.