Elektrické vozidlá (EV) sa dlhé roky považovali za kľúč k zníženiu emisií v cestnej doprave. Záujem o ne rástol vďaka vládnym dotáciám, znižovaniu cien a zlepšujúcej sa technológii. Výrobcovia áut prispôsobovali výrobu a ponuka sa rozširovala. Vyzeralo to, že éra spaľovacích motorov sa končí rýchlejšie, než sa očakávalo.
Prechod na EV narazil tento rok na problémy. Vlády obmedzujú finančné stimuly pre kupujúcich, rast predaja sa zastavuje a automobilky prehodnocujú investičné plány. Agentúra Bloomberg sa zamýšľa nad tým, čo sa pokazilo.
Hoci Čína stále vykazuje solídny rast predaja, dopyt v Európe a Severnej Amerike klesá. V Európe sa podiel batériových áut v auguste dostal na 14 percent, z viac ako 15 percent rok predtým. V Nemecku, najväčšom európskom trhu, sa predaj EV prepadol až o 69 percent. Niektorí výrobcovia áut varujú, že môžu čeliť pokutám v miliardách eur, keďže nebudú schopní splniť ambiciózne klimatické ciele Európskej únie kvôli klesajúcemu predaju EV.
Buď zastavíme výrobu, alebo nás čakajú 15 miliardové pokuty, varujú európske automobilky
Prvá vlna elektromobilov prirodzene lákala nadšencov nových technológií. Teraz už musia automobilky presvedčiť skeptickejších zákazníkov; mnohí sa obávajú, že nebudú mať kde vozidlo dobiť, najmä v USA, kde sú nabíjacie stanice sústredené v mestách a na východnom a západnom pobreží.
V Európe pokles predaja súvisí aj so zrušením vládnych dotácií. Bez nich sú EV stále príliš drahé v porovnaní s autami so spaľovacím motorom. Elektrické vozidlá sú v priemere o 30 percent drahšie v Európe a o 27 percent drahšie v USA.
Niekoľko výrobcov vrátane General Motors, Ford, Mercedes-Benz, Volvo a Toyota teraz zmierňuje ambície v oblasti EV. Tradičné automobilky s dlhoročnou históriou spaľovacích motorov teraz cielia na 23,7 milióna predaných EV do roku 2030, čo je o tri milióny menej, než predpokladali minulý rok. Volkswagen tiež znižuje produkciu. Najväčšia európska automobilka vedie náročné rokovania s odbormi o možnom zatvorení dvoch tovární v Nemecku.
Volkswagen zrejme zatvorí závody ešte tento rok, zvažuje prepustiť 15-tisíc zamestnancov
Dokonca aj Tesla, ktorá zohrala kľúčovú úlohu v popularizácii elektrických áut, prestala spomínať cieľ dodať 20 miliónov vozidiel ročne do roku 2030.