Európsky automobilový trh v októbri zaznamenal len minimálny rast. Celkový počet registrácií nových vozidiel vzrástol o marginálnych 0,1 percenta na 1,04 milióna kusov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
„V Nemecku sa predaj nových áut mierne zvýšil, no poklesy vo Francúzsku, Taliansku a Veľkej Británii tento nárast z veľkej časti vykompenzovali,“ uviedla agentúra Bloomberg.
Rastúce životné náklady a spomaľujúci prechod na elektromobilitu tlačia výrobcov k nepopulárnym rozhodnutiam. Ford nedávno oznámil, že zruší štyri tisícky pracovných miest, zatiaľ čo Volkswagen reaguje návrhmi na zatváranie závodov v Nemecku.
Volkswagen plánuje zatvoriť najmenej tri nemecké závody a zrušiť desaťtisíce pracovných miest
Elektromobilita zaťažuje výrobcov
Aj keď predaj elektrických vozidiel v októbri vzrástol o 6,9 percenta, celkové výsledky za tento rok zaostávajú za očakávaniami analytikov. Pretrvávajúca ekonomická neistota a zníženie štátnych dotácií brzdia širšie prijatie elektromobilov. Výnimku predstavuje Spojené kráľovstvo, kde rast predaja podporujú výrazné zľavy od výrobcov, ktorí sa snažia splniť prísne vládne emisné ciele.
Súčasne, nemecký trh čelí opačnému trendu. Po ukončení vládnej podpory pre elektrické vozidlá došlo v októbri k poklesu predaja o 4,9 percenta. Celoročný pokles je ešte výraznejší, presahuje 25 percent. Aj popredné značky ako Porsche a Mercedes-Benz otvorene priznávajú, že prechod na elektromobilitu bude pomalší, než pôvodne predpokladali.
„Budúcnosť štátnej podpory pre nemecký automobilový priemysel je otázna. Po rozpade vládnej koalície a blížiacich sa voľbách je nejasné, či sa nová vláda dokáže zhodnúť na konkrétnych opatreniach,“ upozorňuje Bloomberg.
Pomalý prechod na elektromobilitu vystavuje výrobcov ako Volkswagen, Stellantis a Renault riziku vysokých pokút za nedodržanie prísnejších emisných noriem. Na druhej strane však rastie záujem o hybridné vozidlá. „Popularita modelov ako Toyota ukazuje, že zákazníci ešte nie sú pripravení úplne opustiť spaľovacie motory,“ uzatvára Bloomberg.