Európsky automobilový trh v októbri zaznamenal len minimálny rast. Celkový počet registrácií nových vozidiel vzrástol o marginálnych 0,1 percenta na 1,04 milióna kusov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. 

„V Nemecku sa predaj nových áut mierne zvýšil, no poklesy vo Francúzsku, Taliansku a Veľkej Británii tento nárast z veľkej časti vykompenzovali,“ uviedla agentúra Bloomberg

Rastúce životné náklady a spomaľujúci prechod na elektromobilitu tlačia výrobcov k nepopulárnym rozhodnutiam. Ford nedávno oznámil, že zruší štyri tisícky pracovných miest, zatiaľ čo Volkswagen reaguje návrhmi na zatváranie závodov v Nemecku. 

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Volkswagen plánuje zatvoriť najmenej tri nemecké závody a zrušiť desaťtisíce pracovných miest

Elektromobilita zaťažuje výrobcov

Aj keď predaj elektrických vozidiel v októbri vzrástol o 6,9 percenta, celkové výsledky za tento rok zaostávajú za očakávaniami analytikov. Pretrvávajúca ekonomická neistota a zníženie štátnych dotácií brzdia širšie prijatie elektromobilov. Výnimku predstavuje Spojené kráľovstvo, kde rast predaja podporujú výrazné zľavy od výrobcov, ktorí sa snažia splniť prísne vládne emisné ciele. 

Súčasne, nemecký trh čelí opačnému trendu. Po ukončení vládnej podpory pre elektrické vozidlá došlo v októbri k poklesu predaja o 4,9 percenta. Celoročný pokles je ešte výraznejší, presahuje 25 percent. Aj popredné značky ako Porsche a Mercedes-Benz otvorene priznávajú, že prechod na elektromobilitu bude pomalší, než pôvodne predpokladali. 

„Budúcnosť štátnej podpory pre nemecký automobilový priemysel je otázna. Po rozpade vládnej koalície a blížiacich sa voľbách je nejasné, či sa nová vláda dokáže zhodnúť na konkrétnych opatreniach,“ upozorňuje Bloomberg. 

Pomalý prechod na elektromobilitu vystavuje výrobcov ako Volkswagen, Stellantis a Renault riziku vysokých pokút za nedodržanie prísnejších emisných noriem. Na druhej strane však rastie záujem o hybridné vozidlá. „Popularita modelov ako Toyota ukazuje, že zákazníci ešte nie sú pripravení úplne opustiť spaľovacie motory,“ uzatvára Bloomberg. 

Ďalšie dôležité správy

KK8 Boulogne-Billancourt - Na archívnej snímke z 24. januára 2019 automobil Renault parkuje pred sídlom spoločnosti vo francúzskom Boulogne-Billancourt. Nadnárodný koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) stiahol ponuku na fúziu s francúzskou automobilkou Renault v hodnote 35 miliárd USD (31,29 miliardy eur). FOTO TASR/AP
This photo taken on Thursday, Jan. 24, 2019 show a Ranult car parking outside the French carmaker headquarters in Boulogne-Billancourt, outside Paris, France. French carmaker Re
Neprehliadnite

Európske automobilky vykazujú známky oživenia, no investori zostávajú skeptickí