Spoločnosti a investori začali v poslednom desaťročí venovať väčšiu pozornosť environmentálnym problémom, všade sa spomínajú pojmy ako „zelené“ produkty, „zelená“ výroba alebo „zelené“ investície. Ale často ide o tzv. „greenwashing“. Bloomberg približuje, čo presne tento pojem znamená a ako sa mu vyhnúť.

1. Čo je to greenwashing?

Ide o používanie zavádzajúcich označení alebo reklamy na vytvorenie obrazu, že daný subjekt je environmentálne zodpovedný, no nie je to zaslúžené. Napríklad v decembri začal britský protimonopolný regulátor vyšetrovanie spoločnosti Unilever, výrobcu mydla Dove a čistiaceho prostriedku Cif, za údajné zveličovanie environmentálnych vlastností určitých jej produktov.

Módnym spoločnostiam Asos a Boohoo a leteckým spoločnostiam ako Air France-KLM a Deutsche Lufthansa prikázali regulačné orgány, aby prestali so zavádzajúcimi reklamami, ktoré spôsobovali, že letecká doprava vyzerá ekologickejšie, než je.

2. Prečo firmy siahajú po greenwashingu?

Motívom je vytvoriť priaznivý imidž, ktorým sa spoločnosti chcú prezentovať klientom, investorom, akcionárom, veriteľom a dokonca aj potenciálnym zamestnancom. Chcú, aby ich produkty prilákali ekologicky zmýšľajúcich spotrebiteľov. Investori s veľkou obľubou podporujú zelené projekty, ale aj tie s prívlastkom sociálne či projekty s udržateľnosťou a cieľmi ESG (environmentálne, sociálne a riadiace štandardy ).

V roku 2022 agentúra Bloomberg News analyzovala viac ako 100 projektov v hodnote takmer 70 miliárd dolárov viazaných na ESG. Zistila, že väčšina z nich bola spojená s klimatickými cieľmi, ktoré boli slabé, irelevantné alebo dokonca už dosiahnuté. Niektoré spoločnosti prisľúbili, že neurobia viac, len si zachovajú svoje existujúce štandardy ESG.

3. Ako sa dá vyhnúť investíciám do greenwashingu?

Tu je niekoľko otázok, ktoré by ste si mali položiť:

Sú ciele spoločnosti dostatočne ambiciózne? Sú neoddeliteľnou súčasťou jej hlavnej činnosti alebo sú to len povrchné záväzky? Sľubuje spoločnosť len niečo, čo by aj tak urobila?

Aký konkrétny je časový rámec? Stanovujú sa ciele každoročne alebo spôsobom, ktorý umožňuje jednoduché monitorovanie? Existuje spôsob, ako skontrolovať tvrdenia spoločností, napríklad v hodnotení nestranným poskytovateľom údajov alebo hodnotením ESG cieľov?

Sprístupňuje spoločnosť informácie o svojich cieľoch udržateľnosti transparentným spôsobom a včas?

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Unilever čelí v Británii vyšetrovaniu pre podozrenie z greenwashingu