Pripevnením posledného segmentu budovaného mosta na polostrov Pelješac sa v stredu večer 28. júla spojila doteraz oddelená oblasť okolo mesta Dubrovník na juhu Chorvátska so zvyškom krajiny. Informovali o tom miestne médiá. Most pri ceste do južnej Dalmácie umožní obísť úzky pobrežný koridor patriaci Bosne, ktorá proti projektu opakovane protestovala.
Pelješský most je označovaný za najdôležitejšie infraštruktúrne projekt súčasného Chorvátska, o jeho stavbe sa debatovalo už od získania nezávislosti pred 30 rokmi.
Spolu s priľahlými komunikáciami sa cena približne 2 400 metrov dlhého mosta vyšplhala na približne 420 miliónov eur, pričom časť nákladov financuje Európska únia. Stavbu s 12 piliermi a 165 segmentami realizuje čínska stavebná firma.
„Dnes večer sa chorvátske územia zjednocujú. Pelješacký most spája Chorvátsko. Sme hrdí a vďaka všetkým,“ napísal na twitteri premiér Andrej Plenković. „Týmto realizujeme strategický národný záujem. Toto je najlepší dôkaz, že členstvo v EÚ pomáha Chorvátsku v tejto realizácii,“ citovala ho televízia N1.
Pri moste sa zhromaždili stovky ľudí, okrem iného aby si prezreli slávnostný ohňostroj. Ďalší ľudia k mostu tiež priplávali na zhruba 50 lodiach.
Bosna v minulých rokoch opakovane žiadala, aby Chorvátsko realizáciu cestného projektu zastavilo. Podľa nej stavba porušuje jej právo prístupu k otvorenému moru. To Záhreb odmieta s tým, že najväčšie rozpätie medzi piliermi 285 metrov spolu s výškou 33 metrov zabezpečujú bezproblémový prechod lodí do jediného bosnianskeho prístavu Neum.
Chystáte sa do Chorvátska? Úrady striktne kontrolujú dodržiavanie podmienok vstupu do krajiny
Územný koridor, rozdeľujúci chorvátsku Dalmáciu na dve časti, vznikol v roku 1699 ako súčasť Osmanskej ríše. Jeho cieľom bolo zabezpečiť, aby vtedajšia Dubrovnícka republika nehraničila s konkurenčnými Benátkami. Dokončenie mostnej konštrukcie preto miestne médiá vykresľujú ako dejinnú udalosť a dovŕšenie viac ako tri storočia starého sna o spojení chorvátskeho územia do jedného celku.
Most by podľa odhadov šéfa prevádzkovateľa cestnej siete Hrvatske ceste Josipa Škoriču mohol byť sprevádzkovaný už v marci budúceho roka, novo budovaná nadväzujúca cesta na Pelješaci potom v júni.