Nemecká automobilka Porsche najnovšie oznámila, že rozšírenie jej produktového portfólia o nové modely so spaľovacím motorom a plug-in hybridnými pohonmi negatívne ovplyvní jej ziskovosť v roku 2025.

Spoločnosť odhaduje, že tieto investície si vyžiadajú finančné náklady vo výške osemsto miliónov eur, čo povedie k poklesu marže na desať až dvanásť percent.

Porsche sa tak pridáva k ďalším automobilkám, ktoré v dôsledku slabého dopytu po elektromobiloch v Európe a silnej konkurencie v Číne musia opäť obracať pozornosť na spaľovacie motory, hoci masívne investovala do elektromobility.

Ešte v novembri minulého roka spoločnosť oznámila, že bude vyvíjať nové deriváty so spaľovacími motormi v rámci celého modelového radu, aby vyhovela požiadavkám zákazníkov. Predaj elektromobilov totiž nedosiahol očakávanú úroveň.

Neúspešný prechod na elektromobilitu obzvlášť tvrdo zasiahol Porsche na čínskom trhu, kde dodávky vozidiel v roku 2024 klesli o 28 percent. Táto situácia vyvolala interné spory a diskusie o možnom odvolaní finančného riaditeľa Lutza Meschkeho a šéfa predaja Detleva von Platena, ktorí čelia kritike za slabé hospodárske výsledky a pokles hodnoty akcií firmy.

Staronové modely a prepúšťanie

Porsche preto plánuje výrazné investície do modernizácie modelov so spaľovacím motorom, vrátane ikonických SUV Cayenne a Macan, ako aj luxusného sedanu Panamera. Tieto modely mali byť pôvodne v budúcnosti k dispozícii len ako plne elektrické verzie, no automobilka teraz prehodnocuje stratégiu a ponechá aj varianty so spaľovacím motorom.

Ďalšou významnou zmenou je plánované rozšírenie ponuky o veľké SUV s označením K1, ktoré malo byť čisto elektrické. Aktuálne sa však hovorí o tom, že Porsche k nemu pridá aj verziu so spaľovacím motorom.

Rovnako minulú jeseň Porsche oznámilo plánované opatrenia na zníženie nákladov v reakcii na oslabenie ekonomiky, rastúcu konkurenciu v Číne a pomalší prechod na elektromobilitu. Medzi týmito opatreniami môže byť aj prepustenie až osemtisíc zamestnancov prostredníctvom dobrovoľných odchodov.

Hodnota akcií Porsche v minulom roku klesla o 27 percent a od uvedenia spoločnosti na burzu v roku 2022 neustále oslabuje. Trhová kapitalizácia Porsche sa z májového maxima zhruba 110 miliárd eur prepadla na polovicu, čo naplno odráža výzvy, ktorým spoločnosť čelí.

Hoci dlhodobým cieľom Porsche zostáva dosiahnuť maržu dvadsať percent, aktuálne prognózy naznačujú, že v roku 2024 sa bude nachádzať skôr na dolnej hranici očakávaného rozpätia, teda okolo štrnásť percent.

Ďalšie dôležité správy

9. Land Rover Defender
Neprehliadnite

Pre Jaguar už nie je Čína top trhom. V najlepší čas ju predbehla Amerika, ktorá hrozí clami