Zdĺhavé nabiehanie čerpania eurofondov v novom programovom období 2021 – 2027 v rámci celého Programu Slovensko, nielen dopravy, súviselo aj so snahou prioritne dočerpať staré eurofondy z dobiehajúceho obdobia na roky 2014 – 2020. Podľa Ministerstva dopravy SR zároveň bolo potrebné najmä rozbehnúť čím skôr projekty v Pláne obnovy a odolnosti, pri ktorých je termín na vyčerpanie prostriedkov do júna 2026. „Ministerstvo dopravy SR robí všetko preto, aby boli finančné prostriedky v jeho gescii v rámci Programu Slovensko čo najskôr vyčerpané. Do konca roka 2024 plánujeme vyhlásiť výzvy na takmer celú dopravnú alokáciu. Je vysoko pravdepodobné, že kontrahovanie a čerpanie bude čoskoro skokové,“ uviedla pre agentúru SITA štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

Upozornila, že čerpanie eurofondov na dopravu je špecifické v tom, že veľké množstvo projektov je fázovaných. „To znamená, že projekt je v plnej výstavbe a druhú fázu stačí len zrefundovať, teda spätne zaplatiť výdavky z eurofondov, keďže výdavky sú už na stole. Teda nemáme žiadny problém s čerpaním,“ vysvetlila rezortná štátna tajomníčka. Po zverejnení výziev na fázované projekty, ako údržbová základňa Žilina, Košice, a technických výziev na fázované projekty, napríklad modernizácia železničného uzla Žilina, či výstavba časti rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany, a ich následnom zazmluvnení budú už vynaložené výdavky ihneď refundované a čerpanie rýchlo vzrastie. „V apríli sme zverejnili aj výzvu na 350 miliónov eur pre slovenské regióny na verejnú osobnú dopravu,“ pripomenula Denisa Žiláková s tým, že to tiež napomôže v plynulom čerpaní eurofondov na dopravu.

V súvislosti s pravidlami EÚ pri využívaní eurofondov podľa štátnej tajomníčky treba otvorene povedať, že niekedy si samotná členská krajina vykladá európske nariadenia veľmi rigidne, čo vedie ku komplikovanému a zdĺhavemu procesu implementácie. „Dôvodom, prečo sa tak deje, je nepredvídateľnosť auditných záverov, ktoré súvisia s udeľovaním korekcií,“ priblížila Denisa Žiláková.

Problémy sa týkajú aj predinvestičnej a projektovej prípravy projektov. Toto má podľa štátnej tajomníčky významne pomôcť vyriešiť novoprijatý zákon o strategických investíciách z dielne súčasného vedenia rezortu dopravy. „Ministerstvo dopravy SR je pripravené vďaka nemu zrýchliť prípravu chýbajúcich úsekov diaľnice D1, D3 na Kysuciach, či úsekov rýchlostnej cesty R4 od Prešova po hranice s Poľskom. Certifikát strategickej investície dostane napríklad aj železničný obchvat Liptovského Mikuláša a iné strategické železničné projekty,“ poznamenala. Čo sa týka samotnej eurofondovej problematiky, problémy sú v nedostatočnej príprave zásobníka projektov, či pri schvaľovaní veľkých infraštruktúrnych projektov. „Zdržania boli doteraz tiež kvôli zdĺhavému verejnému obstarávaniu, ktoré, ako dúfame, sa vďaka novej legislatíve súčasnej vlády tiež stane minulosťou,“ dodala pre SITA štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

Prezidentka SR Zuzana Čaputová medzitým zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete nepodpísala a vrátila ho Národnej rade SR na opätovné prerokovanie. Hlava štátu je presvedčená o jeho nesúlade minimálne s časťou Ústavy SR a navrhla pri opätovnom hlasovaní neprijať zákon ako celok. Schválený zákon podľa nej výrazne oslabuje procesnú ochranu vlastníkov nehnuteľností dotknutých vyvlastnením. Keďže ide o pomerne širokú škálu strategických investícií, na ktoré by sa mal zákon uplatňovať, existuje vysoká pravdepodobnosť zásahu do vlastníckeho práva značného počtu vlastníkov. Vládny návrh novely verejného obstarávania prešiel v parlamente prvým čítaním, opozícia a mimovládne organizácie k nej vzniesli viaceré zásadné pripomienky.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Slovensku sa ani po dlhých rokoch členstva v EÚ nedarí eurofondy čerpať efektívne