V Európskej únii by mala fungovať lepšia spolupráca medzi členskými štátmi pri vymáhaní pokút pre nebezpečných zahraničných vodičov. Potrebné opatrenia na plenárnom zasadnutí v Štrasburgu schválili europoslanci. Hlavným cieľom nových pravidiel je väčšia bezpečnosť cestnej premávky a lepšie správanie vodičov na cestách.

Európska únia by chcela, aby bolo možné páchateľov dopravných priestupkov dohľadať a potrestať po celom jej území. Hoci už dnes platí, že vodiči dostávajú aj pokuty z iných štátov, podľa Európskej komisie zostáva nepotrestaných až štyridsať percent prehreškov, ktoré na cestách vodiči spáchajú mimo svojho domovského štátu.

Nové pravidlá ukladajú vnútroštátnym orgánom povinnosť odpovedať na žiadosti inej krajiny EÚ bezodkladne, najneskôr však do dvoch mesiacov od zhromaždenia potrebných informácií. Okrem toho môže na žiadosť členského štátu, v ktorom k priestupku došlo, prevziať výber pokút za dopravné priestupky krajiny, v ktorej má páchateľ bydlisko. Musí však platiť, že ide o sumu vyššiu ako 70 eur, ktorá nebola zaplatená po vyčerpaní všetkých zákonných možností.

V súčasnosti sa prakticky darí vymáhať cezhranične pokuty iba za prekročenie rýchlosti a za jazdu pod vplyvom alkoholu. Norma, ktorú schválili europoslanci, počet dopravných priestupkov zvyšuje, okrem iného napríklad o nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, nebezpečné predbiehanie, nebezpečné parkovanie, teda parkovanie na priechode pre chodcov či bránenie v jazde električiek, prejdenie plnej čiary a prejdenie z miesta nehody.

Členský štát, v ktorom došlo k dopravnému priestupku, bude mať 11 mesiacov odo dňa priestupku na vydanie oznámenia o dopravnom delikte. To bude obsahovať dátum a okolnosti spáchania priestupku a tiež informácie o tom, ako sa možno proti pokute odvolať.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke sprava predseda vlády SR Robert Fico (SMER-SD) a minister dopravy SR Jozef Ráž ml. (nominant SMER-SD) diskutujú počas kontrolného dňa na rezorte dopravy, ktorý sa uskutočnil na stavbe križovatky D1xD4 v Bratislave v piatok 19. apríla 2024. FOTO TASR - Pavol Zachar
Neprehliadnite

Obchvaty veľkých miest by mohli byť oslobodené od diaľničných známok