Starnúcich podnikateľov v Japonsku trápi, že nemajú komu odovzdať svoje firmy. Situáciu vyriešil Šunsaku Sagami, ktorý prostredníctvom umelej inteligencie sprostredkováva ich predaj, píše agentúra Bloomberg.
Sagami je zakladateľom firmy M&A Research Institute zaoberajúcej sa fúziami a akvizíciami. V súčasnosti má 160 zamestnancov, 115 poradcov a rozpracovaných 500 zmlúv. Od októbra 2022 do marca 2023 sa jej úspešne podarilo sprostredkovať 62 transakcií. Podľa indexu miliardárov agentúry Bloomberg má Sagamiho majetok hodnotu 950 miliónov dolárov.
Spoločnosť v apríli predpovedala, že pre chýbajúceho následníka bude v Japonsku musieť svoje firmy zatvoriť 620-tisíc podnikateľov. Podľa japonskej vlády bude do roku 2025 v krajine až 2,5 milióna malých či stredných podnikov, ktorých majitelia budú mať nad 70 rokov.
Zhruba polovica z nich nemá žiadne plány, pokiaľ ide o budúcnosť ich firiem. V dôsledku toho môže o prácu prísť až 6,5 milióna ľudí. Odrazí sa to aj na domácom hrubom produkte, ktorého úroveň by klesla o 22 biliónov jenov (149 miliárd eur).
Všestranný talent
Sagami študoval biológiu a poľnohospodárstvo, no po škole pracoval aj ako dizajnér, vývojár softvérov či v oblasti marketingu. V roku 2017 založil mediálnu spoločnosť Alpaca, ktorú ešte v ten istý rok prebrala agentúra Vector. Keďže sa podnikateľovi zdal celý proces zdĺhavý a komplikovaný, tak vymyslel vlastný algoritmus AI. Ten spájal kupcov s predajcami, čím došlo k zjednodušeniu administratívnych krokov.
Rozsiahla databáza
Bežne sa poradcovia v oblasti fúzií a akvizícii pri hľadaní klientov spoliehajú na regionálne banky. M&A Research Institute na párovanie využíva vlastnú rozsiahlu databázu, pričom sa sústredí najmä na podniky s predajmi na úrovni do 500 miliónov jenov (3,4 milióna eur). Poradcovia firmy majú potom na starosti iba rokovania. K uzavretiu dohody zvyčajne dôjde v priebehu šiestich mesiacov. Poplatok za sprostredkovanie je päť percent zo zmlúv v hodnote do 500 miliónov jenov.
M&A Research Institute si ho účtuje až po úspešnom sprostredkovaní predaja. V priemere firma na jednej zmluve zarobí zhruba 60 miliónov jenov (zhruba 405-tisíc eur).