Prvá polovica letnej dovolenkovej sezóny prekvapila poklesom zahraničných návštevníkov. Klesol najmä počet turistov z Českej republiky, ktorí tvoria zvyčajne veľkú časť návštevníkov. Návštevnosť v júli ťahali najmä domáci návštevníci. Aká bola návštevnosť v auguste zatiaľ známe nie je, podľa predbežných informácií by však mal byť už tradične najsilnejším dovolenkovým mesiacom. Pre TASR to uviedol štátny tajomník Ministerstva cestovného ruchu a športu SR Marek Harbuľák.
„Kým prvých šesť mesiacov tiahli hlavne zahraniční návštevníci, v júli to potiahli Slováci. To tempo rastu medziročného bolo výrazne vyššie, bolo to viac ako 7 percent. Trošku nám v júli v porovnaní s minulým rokom klesli zahraniční turisti. Pokles sme zaznamenali najmä na českom trhu," priblížil Harbuľák. Českí turisti podľa štátneho tajomníka tvoria 35 až 40 percent zahraničných návštevníkov, ich pokles je preto ťažké nahradiť. Pripomenul, že na ostatných zahraničných trhoch záujem o Slovensko u turistov rastie. Slovensko zaznamenalo záujem turistov z Poľska, Maďarska, Rakúska i Rumunska. Rastie aj počet izraelských návštevníkov, podľa Harbuľáka je to vďaka leteckému spojeniu medzi Tel Avivom a Piešťanmi.
Nárast počtu turistov ministerstvo cestovného ruchu predpokladá aj v auguste. Štatistické údaje síce budú známe až v októbri, podľa predbežných informácií však bude podľa Harbuľáka august už tradične najsilnejším dovolenkovým mesiacom.
„Za august čísla ešte nie sú, mali by byť začiatkom októbra. Máme zatiaľ predbežné informácie z trhu, tie hovoria o tom, že august bol tradične najsilnejší mesiac z hľadiska roka. Vyzerá to aj tento rok tak, otázka už bude len, že kto to potiahne viacej, či Slováci alebo zahraničné trhy," priblížil štátny tajomník s tým, že v porovnaní s vlaňajším augustom predpokladajú nárast v počet návštevníkov.
Podľa Harbuľáka návštevnosť rastie, hoci ešte stále nedosahuje úroveň rekordného roku 2019. „Vidíme však potenciál, aby sme rýchlejšie rástli, preto potrebujeme trochu viac reštartovať odvetvie," priblížil štátny tajomník s tým, že rezort chce viac investovať do tvorby produktu i prezentácie. Predpoklad pre zvýšenie návštevnosti Slovensko podľa neho má, no konkurencia vo svete i v EÚ je veľká a Slovensko s ňou potrebuje držať krok.