Odborníci z kyberbezpečnostnej spoločnosti Kaspersky už identifikovali viac než 5-tisíc phishingových webových stránok súvisiacich s pandémiou nového koronavírusu. Phishingové webstránky či e-maily sa snažia o odcudzenie prihlasovacích údajov používateľov.

Šetriť a nedodržiavať pravidlá sa neopláca

„Medzi najbežnejšie techniky využívané kyberzločincami patria rôzne falošné ponuky, napríklad na zľavnené testy na ochorenie covid-19, z ktorých vedú odkazy na falošné platobné stránky,“ špecifikovali experti. V poslednej dobe sú populárne i reklamy na falošné QR kódy a očkovacie certifikáty, ktoré používatelia potrebujú pri návšteve reštaurácií či verejných podujatí.

Podvodné aktivity na témy súvisiace s pandémiou nového koronavírusu podľa expertov vyvrcholili v marci tohto roka. Potom zaznamenali pokles, neskôr však kyberzločinci opäť zintenzívnili svoje úsilie.

Nedávajme údaje na neoverenú stránku

Pri väčšine podvodov spojených s pandémiou sa kyberútočníci zameriavajú na získanie údajov používateľa. „Na tento účel sa často využíva phishing: používateľ klikne na odkaz z reklamy alebo e-mailu a dostane sa na stránku, kde sa od neho požaduje zadanie osobných údajov, ako aj údajov o platobnej karte. Hneď ako útočníci informácie získajú, môžu ich použiť na odcudzenie peňazí z účtu oklamanej obete,“ vysvetlil Alexey Marchenko zo spoločnosti.

Odborník varuje, že ak používateľ dostane správu týkajúcu sa pandémie, mal by vždy skontrolovať, či informácie pochádzajú z oficiálneho zdroja a nikdy nezadávať svoje osobné údaje na podozrivých stránkach.

Okrem toho experti odporúčajú byť skeptickí voči akýmkoľvek neobvykle veľkorysým ponukám a propagačným akciám. „Neklikajte na odkazy podozrivých e-mailov či na odkazy, ktoré ste dostali prostredníctvom komunikačných aplikácií alebo na sociálnych sieťach,“ pokračujú odborníci. Vždy si tiež treba overiť pravosť akýchkoľvek neznámych webových stránok a dobrým nápadom je aj používať bezpečnostné riešenia.

Minimálne osem bánk z regiónu východnej Európy prišlo o sumu, ktorú vyčíslili na „desiatky miliónov“. Banky chcú samozrejme zostať v anonymite.
Neprehliadnite

Podvodné emaily, telefonické útoky či falošný záujem o inzerovanú vec. Ako ich rozpoznať?