Počet batériových elektromobilov na nórskych cestách by do konca tohto roka alebo na začiatku budúceho roka mal prvýkrát prekonať počet áut s benzínovým motorom. Vyplýva to z prepočtov agentúry Reuters a analytikov. Ešte niekoľko rokov však bude podľa analytikov trvať, kým počet batériových elektromobilov prekoná aj počet áut s naftovým motorom.
Posun k elektromobilom v Nórsku je čiastočne spôsobený štedrými stimulmi krajiny. Nórsko má 5,5 milióna obyvateľov a chce sa stať prvou krajinou, ktorá ukončí predaj nových benzínových a naftových áut, a to do roku 2025. Deväť z desiatich nových predaných vozidiel na začiatku tohto roka boli batériové elektromobily. Ak by nórsky prípad nasledovalo viac krajín, celosvetový dopyt po rope by mohol dosiahnuť vrchol skôr, ako sa predpokladalo. Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA) vidí teraz vrchol dopytu pred rokom 2030 a automobily a dodávky sa majú na dopyte po rope podieľať viac ako 25 percentami.
Výhody pre elektromobily
Prechod Nórska však nebol lacný. Krajina oslobodila batériové elektromobily od daní uvalených na vozidlá so spaľovacím motorom. Investovala tiež do verejných nabíjacích staníc pre elektromobily. Podľa údajov nórskej správy verejných ciest, na ktoré sa Reuters odvoláva, tvorili batériové elektromobily v polovici marca 24,3 percenta z 2,9 milióna vozidiel v Nórsku. Vozidlá s benzínovým motorom tvorili 26,9 percenta. To predstavuje pre vozidlá s benzínovým motorom náskok o takmer 76-tisíc vozidiel, čo je menej, ako predstavoval vlaňajší predaj batériových elektromobilov. Vlani sa v Nórsku predalo takmer 105-tisíc elektromobilov.
Počet elektromobilov má predstihnúť počet benzínových vozidiel napriek nedávnemu spomaleniu predaja. Predaj nových elektromobilov v Nórsku sa vlani znížil približne o štvrtinu pre celkový pokles predaja v čase rastu úrokových sadzieb a znižovania niektorých vládnych stimulov. Napriek tomu predaj batériových elektromobilov na celkovom predaji v januári predstavoval rekordných 92,1 percenta, uviedla nórska cestná federácia OFV. V marci tento podiel predstavoval 89,3 percenta, zatiaľ čo predaj nových áut medziročne klesol o 49,7 percenta.
Predaj nafty a benzínu klesol
Vlani stredoľavá vláda zrušila oslobodenie od dane z pridanej hodnoty pre elektromobily s cenou nad 500-tisíc nórskych korún (42,7-tisíca eur). To zdraželo modely ako Tesla X a Audi e-tron. Prudký rast obľuby elektromobilov znížil tiež dopyt po benzíne a nafte. Podľa údajov nórskeho štatistického úradu a výpočtov agentúry Reuters od roku 2021 klesol predaj nafty a benzínu na nórskych čerpacích staniciach o osem percent. Údaj nezahŕňa predaj nafty pre nákladné vozidlá. Trh s fosílnymi palivami však stále zostáva silný, pretože dopyt čiastočne podporil predaj hybridných áut, ktoré kombinujú batérie so spaľovacím motorom.
K 15. marcu jazdilo na nórskych cestách takmer 340-tisíc hybridných vozidiel, väčšinou dobíjaných zo zásuvky s benzínovým motorom. Tie tvorili 12 percent celkového vozového parku. V posledných rokoch však hybridy strácajú podiel na trhu, pretože vláda zrušila stimuly na ich predaj.